درمان سریع سرفه با 5 روش موثر خانگی

به گزارش مینی ست، سرفه واکنش طبیعی و مکانیزم دفاعی بدن برای محافظت از مجاری تنفسی است؛ اما اگر مزمن و ادامه دار باشد می تواند آسیب زا گردد. در این مطلب می خواهیم روش های درمان خانگی سرفه را با شما در میان بگذاریم.

درمان سریع سرفه با 5 روش موثر خانگی

سرفه های مداوم و پشت سرهم واقعا آزاردهنده است. فرض کنید سر کلاس درس و زمانی که معلم در حال تدریس است، سرفه های شما سکوت کلاس را برهم بزند یا در رستوران وقتی که سرفه می کنید دیگران جلوی بشقاب شان را بگیرند تا غذای شان آلوده نگردد. در هر حال سرفه باعث ناراحتی شما و اطرافیان تان خواهد شد و درمان سرفه می تواند دغدغه مهمی باشد. با این مطلب خبرنگاران همراه باشید تا درباره درمان سریع سرفه با راهکارهای خانگی بیشتر بدانید.

1. عسل

حتما با خواص بی شمار عسل آشنا هستید. اولین مورد پیشنهادی ما برای درمان سریع سرفه عسل است. عسل یک مسکن طبیعی با چسبندگی بالاست که می تواند سطح غشای مخاطی تحریک شده را بپوشاند و تسکین بدهد. همچنین به علت وجود آنزیم های طبیعی در عسل این ماده خاصیت ضدباکتری دارد؛ این امر به کوتاه تر شدن دوره سرفه هایی که ریشه در مسائل باکتریایی دارد، منجر می گردد.

برای استفاده از خاصیت درمانی عسل، یک تا سه مرتبه در روز هربار یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنید تا سرفه تان بهبود یابد. طریقه مصرف دیگر هم این است که عسل را با آب ولرم و کمی آبلیمو مخلوط کنید تا یک داروی موثر داشته باشد.

2. غرغره کردن آب نمک

یک روش شناخته شده برای درمان سریع سرفه و سوزش گلو غرغره کردن آب نمک است. آب نمک ناراحتی ناشی از سرفه را کاهش می دهد و به وسیله فرایند اسمز (گذرندگی) به درمان گلودرد یاری می نماید. همچنین با غرغره کردن آب نمک، خلط ها به راحتی زدوده می شوند.

برای درست کردن محلول آب نمک یک قاشق چای خوری نمک را با 225 میلی لیتر آب ولرم ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید تا حل گردد. مقداری از آن را به مدت 5 تا 10 ثانیه غرغره کنید و این کار را ادامه بدهید تا آب نمک تمام گردد. در نهایت گلویتان را با آب شست و شو دهید.

3. چای آویشن

آویشن گیاهی است که از زمان های بسیار قدیم از آن استفاده می کردند. مرگ سیاه که ناشی از بیماری طاعون بود، از سال 1346 تا 1353 جان بسیاری از انسان ها را گرفت. در آن موقع مردم با سوزاندن آویشن در شهر بیماری را از خود دور می کردند. آویشن خاصیت ضدمیکروبی دارد و باعث نرم شدن عضلات نای و نایژه می گردد و مجاری تنفسی را باز می نماید. در نهایت میزان سرفه ها کاهش می یابد و بیمار احساس آسودگی بیشتری خواهد داشت.

برای درست کردن چای آویشن به یک مشت آویشن تازه یا دو قاشق غذاخوری آویشن خشک و 225 میلی لیتر آب احتیاج دارید. همچنین بنا بر سلیقه خودتان می توانید از عسل یا لیمو نیز بهره ببرید. این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز مصرف کنید. ضمناً مصرف این نوشیدنی قبل از خواب باعث می گردد راحت تر بخوابید.

4. شربت زنجبیل و نعناع

زنجبیل به عنوان یک ماده خلط آور به نرم کردن و خروج مخاط یاری می نماید؛ همچنین خارش آزاردهنده پشت گلو را که ریشه بسیاری از سرفه های خشک است، متوقف می نماید. نعناع نیز خارش ناشی از سرفه ها را تسکین می دهد.

برای درست کردن شربت زنجبیل و نعناع به سه قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده، یک قاشق غذاخوری نعناع خشک، 4 فنجان آب و یک فنجان عسل احتیاج دارید.

زنجبیل را خرد کنید و به همراه نعناع به چهار فنجان آب اضافه کنید و آن را به جوش بیاورید. بگذارید ترکیب آن قدر بجوشد تا حجم آن به نصف مقدار اولیه برسد. پس از این که کمی خنک شد یک فنجان عسل را با آن ترکیب کنید و هم بزنید تا تمام عسل کاملا در آن حل گردد. سپس شربت را در ظرفی بریزید و نگهداری کنید. هر چند ساعت، یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید تا سرفه تان برطرف گردد.

5. حمام بخار و دستگاه رطوبت ساز

دوش آب داغ با کاهش تراوشات بینی به درمان سریع سرفه نیز یاری می نماید. این روش نه تنها سرفه ناشی از سرماخوردگی، بلکه سرفه های ناشی از حساسیت را تسکین می دهد. خشکی ناشی از تراوشات زیاد بینی آزاردهنده است؛ در چنین موقعیت هایی دستگاه های رطوبت ساز یاری کننده هستند. هوای مرطوب در تسکین سرفه موثر است؛ اما باید از رطوبت بیش ازاندازه هم اجتناب کرد.

همچنین بخور با گیاهان معطر و روغن هایی مثل روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس نیز می تواند در درمان سریع سرفه و سرماخوردگی موثر باشد؛ چرا که به خوبی و به سرعت مخاط و خلط را از بین می برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با فواید اکالیپتوس، خواص اکالیپتوس را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 870

به "درمان سریع سرفه با 5 روش موثر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سریع سرفه با 5 روش موثر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید