دیپلمات روس: اتحادیه اروپا نگران کاهش نفوذ خود در مسائل جهانی است

به گزارش مینی ست، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت: سخنان جوزپ بورل درباره روسیه، نشانه نگرانی وی از کاهش نقش اتحادیه اروپا در عرصه جهانی است و بازتابی از نظریه جنگ سرد دوم - بین روسیه و چین در مقابل آمریکا و اروپاست.

دیپلمات روس: اتحادیه اروپا نگران کاهش نفوذ خود در مسائل جهانی است

با ما سفر کنید و با تور نوروزی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، ولادیمیر چیژوف نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بیان کرد که اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا درباره روسیه، گویای نگرانی وی از این مسئله است که اتحادیه اروپا نقش و نفوذ قبلی خود در فرایند اوضاع مهم دنیای را از دست داده است.

این دیپلمات روس شب گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: همه به خوبی می دانند که صحبت بر سر هیچ تهدیدی نیست و تنها مسئله نگرانی مقامات اتحادیه اروپا از این واقعیت است که حوادث در عرصه بین المللی بدون این سازمان و نمایندگان اروپایی، پیش می رود. به معنای دیگر، این سخنان بازتابی از نظریه ای است که اکنون در فضای عمومی منتشر شده - نظریه جنگ سرد دوم که بر اساس آن دنیا دوباره دو قطبی می گردد. در یک سو روسیه و چین قرار داشته و در سوی دیگر، ایالات متحده و اروپا.

لازم به یادآوری است که جوزپ بورل 29 مارس (نهم فروردین) چنین ابراز عقیده کرد که ملاقات وزرای امور خارجه روسیه و چین گویای هدف گیری دو کشور به سمت متحد کردن توان خود برای مقابله با دنیا غرب است. به گفته وی، نشست های اخیر در سطح بین المللی نشان داده که اتحادیه اروپا به آمریکا و چین به روسیه نزدیک تر شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این نیز روسیه را همسایه ای خطرناک نامیده بود و در عین حال حفظ کانال های روابط برای حل و فصل مسائلی که منافع مشترک را تأمین می نماید را ضروری دانسته بود.

در واکنش به این سخنان، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، چنین طرز تفکری را توهین آمیز و اقدامی ضداطلاعاتی ارزیابی کرد.

در همین رابطه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در جریان سفر خود به چین، بیان کرد که دیگر رابطه ای بین روسیه و اتحادیه اروپا وجود ندارد و بروکسل با اقدامات خود آن را از بین برده است. به گفته وی، البته مسکو همچنان حاضر به از سر گیری همکاری های دوجانبه است و این مسئله به نفع قاره اروپا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1526

به "دیپلمات روس: اتحادیه اروپا نگران کاهش نفوذ خود در مسائل جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات روس: اتحادیه اروپا نگران کاهش نفوذ خود در مسائل جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید