تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز

به گزارش مینی ست، یک گروه دیده بان امروز (چهارشنبه) بیان کرد، آزادی بیان در سراسر دنیا از سوی رئیس جمهوری آمریکا، رسانه های روسیه و دولت چین که به دنبال سرکوب مخالفانشان هستند، در معرض تهدید است.

تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خبرنگاران بدون مرز هشدار داد که جو انزجار در قبال خبرنگاران و روزنامه نگاران با اقدامات فزاینده کنترل رسانه ها تهدیدی برای دموکراسی محسوب می گردد.

این گروه در گزارش سالانه خود اظهار داشت که خبرنگاران هدف موجی عظیم از اقدامات مستبدانه از جانب رهبرانی قرار دارند که نسبت به آنها خصومت می ورزند.

این گروه همچنین سه ابر قدرت جهانی آمریکا، چین و روسیه را به رهبری این تغییرات در قبال آزادی بیان متهم و اظهار داشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به طور خاص شخصا اقدام به حمله به خبرنگاران می نماید و پکن نیز مدل کنترل رسانه را برای سرکوب مخالفان در سراسر آسیا اشاعه می دهد.

خبرنگاران بدون مرز در این گزارش همچنین آورده است، تمایل به قدرت و سیاست های پوپولیستی در اروپا که از سوی روسیه به آن دامن زده می گردد، تهدیدنماینده آزادی در منطقه ای است که زمانی ایمن ترین بود. زنگ هشدار در مجارستان، اسلوواکی و لهستان هم به صدا در آمده است.

رئیس خبرنگاران بدون مرز نیز گفت: استفاده از گفتمان و واژه های انزجارآمیز در قبال خبرنگاران خطرناک است و تهدیدی علیه دموکراسی. رهبران سیاسی که به آتش انزجار از خبرنگاران هیزم می ریزند، مفهوم بحث ها و مناظره های عمومی را که بر اساس حقایق و نه پروپاگاندا است، تضعیف می نمایند. امروزه به بحث گذاشتن مشروعیت خبرنگاری بازی با آتش خطرناک سیاسی است.

خبرنگاران بدون مرز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به خاموش کردن صداهای مستقل و گسترش شبکه پروپاگاندایی با ابزار رسانه ای نظیر شبکه خبری راشاتودی و اسپوتنیک متهم می نماید.

این گروه دیده بان همچنین از واژه هایی تندتر برای پکن استفاده و اعلام نموده است، شی جینپینگ چین به نسخه معاصری از استبداد نزدیک تر و نزدیک تر می گردد. تاکتیک ها و نفوذ پکن در تایلند، مالزی و سنگاپور نیز به کار گرفته شده است.

بر اساس رده بندی خبرنگاران بدون مرز از 180 کشور، کره شمالی سرکوب گرترین کشور برای خبرنگاران است و پس از آن نام کشورهایی نظیر اریتره، ترکمنستان، سوریه و چین در این رده بندی به چشم می خورد. بر همین اساس، عربستان، بحرین، ویتنام، سودان و کوبا نیز در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 601

به "تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید