شورای رقابت به دلالی در بازار خودرو دامن می زند
به گزارش مینی ست، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نقشی که در حال حاضر شورای رقابت در صنعت خودرو بازی می کند کمک به جریان دلالی و واسطه گری در بازار خودرو است.
حسن کریمی سنجری در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو نه تنها به تولیدکنندگان این محصول آسیب می زند بلکه حق مصرف کنندگان واقعی خودرو را هم ضایع می کند.
وی ادامه داد: در شرایطی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله صد درصدی با قیمت ها در کارخانه های سازنده دارد هر چه خودروسازان تلاش کنند و فیلترهایی را برای حذف دلالان از چرخه خرید خودرو ایجاد کنند باز هم خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال در پیش فروش اخیر ایران خودرو شاهد بودیم در شرایطی که این شرکت برای حذف واسطه ها شرط عدم مالکیت خودرو در زمان خرید خودرو را اعلام کرد، این بار برخی افراد فاقد خودرو اقدام به اجاره کارت ملی خود به دلالان و واسطه ها کردند.
وی اضافه کرد: در واقع به دلیل تفاوت شدید قیمت خودرو در کارخانه و بازار، این دلالان هستند که به انحاء مختلف قوانین را دور زده و مانع از رسیدن خودروهای تولیدی به دست مصرف کنندگان واقعی می شوند.
کریمی سنجری با بیان اینکه از آن سو نیز کارخانه های خودروسازی و قطعه سازی به دلیل قیمت گذاری دستوری مجبور هستند محصول خود را با قیمتی کمتر از نرخ های تمام شده و واقعی عرضه کنند و زیان می کنند، گفت: در واقع شورای رقابت با اقدام خود در جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو هم به خودروسازان و قطعه سازان و هم به مصرف کننده و مردم آسیب می زند.
وی ادامه داد: تعیین نیست چه منافعی وجود دارد که شورای رقابت اصرار بر ادامه یک سیاست غلط و جلوگیری از واقعی شدن قیمت ها دارد. وقتی هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این سیاست ضربه می خورند چه منافعی در میان است که از اصلاح وضعیت و واقعی شدن قیمت ها جلوگیری می شود!؟.
این کارشناس صنعت خودرو شرح داد: در حال حاضر شاهدیم که به دلیل واقعی نبودن قیمت خودرو در کارخانه های سازنده، برای خرید 50 هزار دستگاه خودرو حدود 11 میلیون نفر به سایت فروش خودروساز مراجعه می کنند. طبیعی است که 10 میلیون و 950 هزار نفر از این افراد موفق به خرید خودرو نشده و دچار نارضایتی می شوند در حالیکه اگر قیمت خودرو در کارخانه های سازنده واقعی بود دیگر این هجوم تقاضا به طرح های فروش خودروسازان وجود نداشت و مصرف کنندگان واقعی نیز از خرید خودرو محروم نمی شدند.
منبع: خبرگزاری ایسنا