طرح شبکه شهرهای خلاق الگوسازی با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری را گسترش می دهد

به گزارش مینی ست، تهران (پانا) - سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درباره معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نوشت، ارزش آفرینیِ فرهنگ وُهنر در واگرایی هایِ نظامِ شهری و توانمندسازیِ شهروندان، از کلیدواژه هایِ توسعه، تحرّک و رقابتِ در مدیریت شهری محسوب می شود.

طرح شبکه شهرهای خلاق الگوسازی با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری را گسترش می دهد

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نوشته است، ارزش آفرینیِ فرهنگ وُهنر در واگرایی هایِ نظامِ شهری و توانمندسازیِ شهروندان، از کلیدواژه هایِ توسعه، تحرّک و رقابتِ در مدیریت شهری محسوب می گردد. تبلور و تسرّیِ مهارت های فردی و استعدادهای گروهی و تبدیل آن به عنوان یک قابلیتِ شهری، می تواند با عبور از فرضیه زوالِ شهرها به پیدایش مناطقی منجر گردد که براساس توانش هایِ جمعیتیِ خود، بازآفرینی شده اند و در ادامه یِ فرآیندهایِ رونق بخشی و متمایز سازیِ متأثر از رشد اقتصادی، به پایگاهی توریستی تبدیل شده اند. تحققِ چنین شهر وُ تولدِ چنان شهروندانی، مرهونِ آمایشِ خلاقیت ها و سرنوشت سازی های مبتنی بر مهارت های فردی است.

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با احصاءزادبوم هایِ فرهنگی در اضلاعِ این سرزمین، تمرکزِ خود را بر ساماندهی پایدارِ صنایع فرهنگی هنری و دست سازه های بومی قرار داده است و مصمّم است الگوسازی شهرها با تکیه بر مزیت های فرهنگی و هنری را گسترش دهد و به عنوان راهبردی برای تمدن سازی از آن سود ببرد. فرصت تلقی کردنِ فرهنگ و هنر، مستلزم کشفِ توانش ها، تربیتِ حرفه ای و ایده پردازی های خلّاقانه است. این شرایط نه با فراخوان استعدادها به مرکز، بلکه با استانداردسازی زادبوم های مذکور و برنامه ریزی برای مدیریت بهره برداری از این بازار است. آرمانی تحقق یافته که با شعار ایران، تهران نیست آرزو می گشت وُ اکنون به مدارا و مُمارست و مجاهدت، به بار نشسته است.

شناسه شدن شهرها در طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و ُ هنر، بازگشت به جغرافیایی است که هر گوشه از آن به اعتبار و تجلّی یک هنر، نام و نشان داشته و میراث تاریخی آن زادبوم محسوب می شده است. خواهیم کوشید که این اتفاق، هوشمندانه با مواریث فرهنگی بیامیزد و شبکه ای تعامل خواه و تبادل پذیر ایجاد کند که مقصد آن علاوه بر آمایش سرزمین فرهنگ و هنر، هموارسازی راستا پیدایش تمدن نوین اسلامی باشد.

معاون امور هنری در پایان پیام برای طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آورده است: امیدواریم تحققِ این تکلیفِ سخت، ظرفیت های پیدا و پنهانِ فرهنگ و هنر این سرزمین را مستدل وُ مستند، احصاء کرده و به هم نَوَردی نهادهای غیردولتی و سامانه های مردم محور، امکانِ شاخص کردن شهرها ، اعتبارافزایی هنرمندان و اشتغال آفرینی مبتنی بر پدیده های فرهنگی هنری فراهم گردد.

آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه ساعت 14:30 مجازی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1570

به "طرح شبکه شهرهای خلاق الگوسازی با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری را گسترش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح شبکه شهرهای خلاق الگوسازی با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری را گسترش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید