قارایف: ظرفیت های زیادی برای تعمیق همکاری های تهران و باکو وجود دارد

به گزارش مینی ست، باکو - خبرنگاران - ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در دیدار با ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران که برای شرکت درپنجمین مجمع جهانی گفت وگوی میان فرهنگ ها در باکو بسر می برد، تاکید نمود که ظرفیت های زیادی برای تعمیق همکاری های دو کشور به ویژه در عرصه فرهنگی وجود دارد.

قارایف: ظرفیت های زیادی برای تعمیق همکاری های تهران و باکو وجود دارد

به گزارش خبرنگاران در این دیدار که امروز (چهارشنبه) با حضور جواد دنیاگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران و اصغر فارسی رایزن فرهنگی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان برگزار گردید، تقویت روابط فرهنگی و نیز روند اجرای توافقنامه های امضا شده میان دو کشور در این حوزه مورد بحث و آنالیز نهاده شد .

قارایف سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به باکو را فرصتی مغتنم برای تقویت مناسبات فرهنگی بین دو کشور دانست و با اشاره به توسعه بیش از پیش روابط دوستی و برادری جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران گفت : این روابط به پیوندها و مشترکات دیرینه تاریخی و فرهنگی تکیه دارد و همکاری های دو کشور در همه حوزه ها توسعه می یابد.

وی اظهارداشت: برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی جمهوری آذربایجان و ایران از جمله روزهای فرهنگی و هفته های فیلم دو کشور در توسعه همکاری های فرهنگی فیمابین تاثیر مثبت دارد و به تقویت و تحرک هر چه بیشتر روابط فرهنگی منجر می گردد.

قارایف دیدار و مذاکرات انجام گرفته در سفرهای وی به جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و آن را برای تعمیق همکاری های فرهنگی دو کشور مهم مطرح نمود .

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان همچنین تاثیر مثبت اجرای طرح های مشترک با مشارکت سینماگران ایرانی و حضور تئاتر جمهوری آذربایجان در جشنواره های بین المللی فجر برای توسعه همکاری های فرهنگی دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت که ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری در عرصه های دیگر فرهنگی وجود دارد .

قارایف همچنین، بر ضرورت گسترش روابط فرهنگی مستقیم میان مناطق و شهرهای مختلف دو کشور تأکید کرد و اضافه نمود: نهادهای فرهنگی شهرهای عمده جمهوری آذربایجان آماده امضای یادداشت تفاهم همکاری با شهرهای ایران هستند.

** تهران آماده میزبانی هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان است

ابراهیمی ترکمان نیز در این دیدار به فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از قبیل برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم ایران، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری و گسترش زبان و ادبیات فارسی در اقصی نقاط دنیا اشاره نمود.

وی با اشاره به برگزاری پیروز هفته های فرهنگی در دو کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری هفته فرهنگی سال جاری جمهوری آذربایجان در ایران اطلاع داد و گفت: برگزاری هفته های فرهنگی موجب افزایش تعاملات و تبادلات می گردد که در نتیجه دوستی دو ملت را بیش از پیش عمیق تر می نماید و همچنین موجب ارتقاء سطح مناسبات فرهنگی و تسهیل کننده مناسبات سیاسی بین کشورها می گردد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افراطی گرایی و فعالیت های گروه های تکفیری را از جمله مسائل امرز دنیا اسلام اعلام و بر لزوم کوشش هر چه بیشتر دولت ها برای آشنایی جوانان با فرهنگ اصیل خود تأکید کرد.

وی با تأکید بر ظرفیت و توانمندی های فرهنگی دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در همکاری با جمهوری آذربایجان در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری اعلام نمود و بسط و گسترش مناسبات همه جانبه به ویژه در عرصه های فرهنگی با همه کشورها و بطور اخص با کشورهای همجوار همچون جمهوری آذربایجان را خواهان شد.

در این دیدار همچنین در راستای اجرایی کردن تفاهمنامه همکاری های فرهنگی که در سفر سال گذشته دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو به امضای وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسیده بود مذاکرات و توافقاتی به عمل آمد.

پنجمین مجمع دنیای گفت وگوی میان فرهنگ ها از فردا پنجشنبه و به مدت دو روز در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می گردد .

خاورم **337**1211

منبع: ایرنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 189

به "قارایف: ظرفیت های زیادی برای تعمیق همکاری های تهران و باکو وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارایف: ظرفیت های زیادی برای تعمیق همکاری های تهران و باکو وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید