قیمت دارو در امسال ، علت حذف ارز دولتی برای داروهای بدون نسخه

به گزارش مینی ست، سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح دلایل حذف ارز دولتی برای داروهای OTC (بدون نسخه)، گفت: اگر قرار باشد منابع ارز دولتی کاهش نسبی پیدا کند و بخشی از ارز دولتی دارو به سمت ارز نیمایی رود، اولویت با این است که داروهای OTC به این سمت فرایند.

قیمت دارو در امسال ، علت حذف ارز دولتی برای داروهای بدون نسخه

دکتر کیانوش جهانپور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره حذف ارز دولتی داروهای OTC یا بدون نسخه، گفت: به هر حال در همه جهان درباره داروهای OTC بحث های زیادی وجود دارد. داروهایی هستند که نیازی به تجویز پزشک ندارند. در بسیاری از کشورهای جهان هم این داروها اساسا تحت پوشش بیمه ای نیستند و حمایت بیمه ای از آن ها انجام نمی گردد.

وی با بیان اینکه در بعضی کشورها افراد می توانند داروهای OTC را بدون مراجعه به داروخانه از سوپرمارکت ها تهیه نمایند، اضافه نمود: زمانیکه برای تخصیص بهینه ارز اولویت بندی انجام می گردد، قاعدتا داروی OTC در اولویت قرار ندارد، بلکه اولویت با داروها و بیمارانی است که نیازمند حمایت بیشتری هستند.

جهانپور تاکید نمود: مسلما اگر قرار بر اولویت بندی باشد، اولویت آخر دریافت ارز دولتی داروهای OTC هستند. بنابراین اگر قرار باشد منابع ارز دولتی کاهش نسبی پیدا کند و بخشی از ارز دولتی دارو به سمت ارز نیمایی رود، اولویت با این است که داروهای OTC به این سمت فرایند و بیماران خاص و صعب العلاج که نیازمند حمایت بیشتری هستند، داروهایشان در اولویت دریافت ارز دولتی قرار گیرد.

امسال قیمت دارو افزایش می یابد؟

سخنگوی وزارت بهداشت درباره شرایط قیمت گذاری دارو در امسال نیز گفت: قیمت گذاری دارو هم یا بر اساس قیمت نهاده های فراوری و یا قیمت تمام شده و ارز تخصیصی هر دارو در کمیسیون مربوطه انجام خواهد شد. در عین حال امسال افزایش چشمگیری در قیمت داروها نخواهیم داشت. زیرا بخش اعظم داروها کماکان با ارز دولتی تامین خواهند شد. البته آن دسته از داروهای فراوری داخلی که نیازمند مواد اولیه یا موثره خارجی هستند نیز عمدتا از ارز دولتی بهرمند می شوند. بنابراین احتمالا افزایش قیمت دارو به طور میانگین، فراتر از آنچه که در سال های 1397 و 1398 رخ داد، نخواهیم داشت.

جهانپور همچنین گفت: مجموع ارز دولتی اختصاص یافته به حوره دارو و تجهیزات پزشکی در امسال حدود 2.5 میلیارد دلار تا انتها سال خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1013

به "قیمت دارو در امسال ، علت حذف ارز دولتی برای داروهای بدون نسخه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت دارو در امسال ، علت حذف ارز دولتی برای داروهای بدون نسخه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید