مزایای تصحیح الکترونیک و دشواری عجیب سؤالات امتحانات نهایی

به گزارش مینی ست، به گفته بعضی معلمان، تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی اگر چه فرآیند اعلام نمرات را طولانی کرد، اما به علت مزیت هایی که دارد باعث ایجاد شفافیت و کاهش خطا شده است؛ با این حال دشواری سؤالات امتحانات نهایی سال جاری جای نقد و آنالیز بسیار دارد.

مزایای تصحیح الکترونیک و دشواری عجیب سؤالات امتحانات نهایی

به گزارش تسنیم، امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم در تاریخ 25 خردادماه به اتمام رسید. امتحانات نهایی خرداد سال جاری با سال های قبل از آن جهت تفاوت دارد که این نمرات در پذیرش دانشگاه سهم 40 درصدی و قطعی دارد و سهم کنکور نیز 60 درصد است.

از سوی دیگر اوراق امتحانات نهایی سال جاری به روش الکترونیک تصحیح می گردد که در مقایسه با روش تصحیح سنتی، تفاوت هایی دارد.

در روش تصحیح الکترونیک، مصحح با رمز وارد سامانه می گردد و درخواست برگه امتحانی را وارد می نماید پس از آن یک برگه در صفحه بارگذاری می گردد در سمت راست صفحه هم بارم هر سؤال و قسمت های آن آمده است که پس از خواندن برگه های پاسخنامه مصحح نمره هر سؤال را داده و به ترتیب آن را ثبت می نماید؛ بعلاوه شمارش نمرات به وسیله سیستم انجام می گردد که احتمال خطا را کاهش می دهد.

در روز های اخیر بعضی معلمان نسبت به روش تصحیح الکترونیک نقد هایی را داشتند و فرآیند کُند آن را موجب تأخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی تا به امروز می دانند.

به گفته این معلمان؛ تا قبل از سال جاری برای تصحیح دوم فقط برگه تصحیح شده اول را چک می کردیم، اما سال جاری تصحیح دوم درست مانند تصحیح اول است و ما نمی دانیم وقتی داریم یک برگه را تصحیح می کنیم آیا قبل از ما همکاری آن را تصحیح نموده یا خیر، برای همین روند طولانی می گردد.

قابل ذکر است که برگه های امتحانات نهایی به وسیله دو مصحح تصحیح می گردد و پس از ثبت نمرات به وسیله مصححان اول و دوم اگر اختلاف نتیجه کمتر از یک نمره باشد، سامانه به صورت اتوماتیک میانگین نمرات اعلام شده به وسیله مصحح اول و دوم را با گرد کردن به نفع شرکت نماینده (رو به بالا) به عنوان نمره نهایی ثبت می نماید و اگر این اختلاف بیش از یک نمره باشد، سؤالات مورد اختلاف نظر با نمایش نمرات ثبت شده به وسیله دو مصحح قبلی به مصحح سوم ارجاع می گردد.

با این حال، طیبه موسوی؛ دبیر زیست شناسی که در تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی درس زیست شناسی حضور داشته است، درباره طولانی شدن اعلام نمرات دانش آموزان به تسنیم گفت: تصحیح الکترونیک شفافیت ایجاد نموده است، در گذشته تصحیح نخست را یک معلم و تصحیح دوم را معلم دیگری انجام می داد و ممکن بود بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند، چون حق الزحمه فقط در صورت تصحیح و تجدید نظر پرداخت می شد و این می توانست احتمال اعمال نظر را افزایش دهد.

در تصحیح الکترونیک هر برگه دو بار کامل تصحیح می گردد، از سوی دیگر طی سالیان اخیر، حوزه های امتحانات نهایی خود را محدود به بعضی افراد معتمد مدنظرشان نموده بودند آن هم با این بهانه که بسیار سریع تصحیح می نمایند.

به گفته این معلم؛ در روش تصحیح الکترونیک شاهد تبادل برگه های امتحانات بین استان ها هستیم و این به عدالت نزدیک تر است.

یک خطا در کلید سؤالات

موسوی درباره کٌند بودن روند تصحیح الکترونیک بیان نمود: در ابتدا ممکن است روند تصحیح برای معلم طولانی گردد، اما بعد از تصحیح 10 برگه شرایط دیگر اینگونه نیست و فرد به سرعت مناسب می رسد و تصحیح 7 تا 10 دقیقه به طول می انجامد. البته در امتحانات نهایی سال جاری شاهد یک خطا بودیم و برای بعضی سؤالات، چند پاسخ صحیح وجود داشت که در کلید سؤالات فقط یک پاسخ ذکر شده بود و این باعث اعمال سلیقه مصححان شد البته دبیرخانه کشوری دروس باید نسبت به این موضوع واکنش سریع نشان می دادند، اما بسیار دیر اقدام کردند.

تصحیح اوراق به اتمام رسیده است

مجموعه این اقدامات باعث طولانی شدن روند تصحیح اوراق امتحانات نهایی شد، ولی طبق آخرین اطلاع بنده، تصحیح اوراق به اتمام رسیده است.

نتایج امتحانات را بعد از کنکور اعلام کنید

این معلم با انتقاد نسبت به دشواری سؤالات امتحانات نهایی سال جاری گفت: سؤالات بسیار ریز و از مباحثی همانند مقدمه و بخش هایی که در کتاب درسی ذکر شده بود در امتحانات از آن ها سؤال طرح نمی گردد، سؤال وجود داشت. بنده در تصحیح اوراق امتحانی درس زیست شناسی متوجه شدم درصد قابل توجهی از دانش آموزان نمره میانه و پایین را کسب کردند به همین علت بهتر است نتایج را بعد از کنکور اعلام نمایند.

بعلاوه عدم پاسخ درصد بالایی از دانش آموزان به یک سؤال می تواند ناشی از ابهام در سؤال باشد، بنابراین در صورت امکان سؤال مبهم را حذف نمایند.

اعلام نمرات امتحانات نهایی در روز شنبه

با این حال عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امروز گفت: سوابق تحصیلی داوطلبان از روز شنبه در سایت آموزش پرورش منتشر می گردد و تا آخر تیرماه نمرات باید به سازمان سنجش اعلام گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 14 تیر 1402 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2222

به "مزایای تصحیح الکترونیک و دشواری عجیب سؤالات امتحانات نهایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای تصحیح الکترونیک و دشواری عجیب سؤالات امتحانات نهایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید