نگرانی اهالی یک محله از وجود همسایه پردردسر ، خطر انفجار بیخ گوش ماست!

به گزارش مینی ست، هفته گذشته دود سیاه و غلیظی از شرقی ترین نقطه مرکز یعنی محله حکیمیه بلند شد. این دود که تا ساعت ها آسمان را تیره نموده و حتی از مرکز شهر هم دیده می شد، ناشی از وقوع آتش در مرکز بازیافت ضایعات و نخاله های شمال شرق تهران بود.

نگرانی اهالی یک محله از وجود همسایه پردردسر ، خطر انفجار بیخ گوش ماست!

خبرنگاران - پریسا نوری: با اینکه پس از چند ساعت کوشش آتش نشانان، آتش سوزی مهار شد، اما زنگ خطری را برای اهالی این محله به صدا درآورد. چراکه در همسایگی مرکز بازیافت ضایعات منطقه4، جایگاه دو منظوره سوخت شلمچه قرار گرفته است. جایی که هزاران لیتر بنزین و گاز دپو شده است. اهالی می گویند این اولین بار نیست که مرکز بازیافت ضایعات و نخاله حکیمیه آتش گرفته و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود و اگر حریق به لوله های گازهای اشتعال زا یا مخازن بنزین جایگاه برسد، فاجعه ای جبران ناپذیر رخ می دهد. به درخواست اهالی برای اطلاع از کم و کیف ماجرا به این محله رفتیم.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

آتش در کمین پمپ بنزین

جایگاه سوخت شلمچه در بلوار شهید باباییان، جنب بزرگراه شهید زین الدین قراردارد و درست پشت ساختمان جایگاه مرکز بازیافت پسماند خشک است. روزانه چندین کامیون نخاله و ضایعات خشک مثل شاخ و برگ درختان، مبلمان، لاستیک و ... از منطقه جمع آوری و به این مرکز برده می گردد تا پس از تفکیک به کهریزک منتقل گردد. مجید ثابتی مدیر جایگاه سوخت شلمچه در حالی که از پشت بام جایگاه، مرکز بازیافت را نشان می دهد می گوید: ضایعات خشک و شاخ و برگ درختان که به اینجا می آورند با کمترین بی احتیاطی آتش می گیرد. به ویژه در فصل زمستان و وقتی هوا سرد است کارگران مرکز که چند جوان کم تجربه هستند، برای اینکه گرم شوند آتش درست می نمایند و گاهی به قدری حجم آتش زیاد می گردد که برای خاموش کردنش دست به دامن آتش نشانی می شویم.

او ادامه می دهد: ظاهرا آتش سوزی چند روز پیش هم به علت وجود تکه ای آتش در بار یکی از کامیون ها بوده که وقتی در محوطه و بین ضایعات خشک قرار گرفته آتش گسترده شده است.

مدیر جایگاه سوخت شلمچه لوله های زرد رنگ اطراف پمپ بنزین را نشان داده و می افزاید: از این لوله ها گاز CNG اضافی سیستم به بیرون راهنمایی می گردد، خیلی شانس آوردیم که در روز حادثه، کمپرسور خراب بوده و گازی به بیرون متصاعد نمی شد وگرنه معلوم نبود با وزش باد چه اتفاقی پیش می آمد.

به گفته او در این پمپ بنزین میانگین 130 هزار لیتر بنزین و ده ها کپسول ذخیره CNG نگهداری می گردد که در صورت وقوع حریق کپسول های مشتعل مانند موشک عمل نموده و به اطراف پرتاب می شوند.

درخواست انتقال مرکز بازیافت

درخواست اهالی محله حکیمیه انتقال مرکز بازیافت از مجاورت پمپ بنزین است. این را محسن حمزه پور دبیر شورایاری محله می گوید. او ادامه می دهد: در دوره مدیریت قبلی شهرداری بارها به صورت شفاهی و کتبی از مدیریت شهری درخواست جابه جایی مرکز بازیافت را داشتیم ولی تا به حال نتیجه ای نداشته است. او ضمن تأیید صحبت های مدیر پمپ بنزین می گوید: در چند سال اخیر بارها به علت بی احتیاطی کارگران مرکز بازیافت دچار حریق شده، این در حالی است که در چند متری آتش مخازن بنزین و گاز قرار گرفته است. حمزه پور ادامه می دهد: هر چند سوزاندن پسماند و ضایعات خشک در این محله موجب آلودگی هوا می گردد ولی این موضوع فعلا در اولویت ما نیست، در حال حاضر از مسئولان شهری انتظار داریم خطر را از محله دور نمایند.

جانمایی جایگاه و مرکز بازیافت اشتباه بود

نگرانی دبیر شورایاری و اهالی حکیمیه را با محمدعلی فیاض مدیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 4 در میان می گذاریم. فیاض با بیان اینکه جانمایی پمپ بنزین و مرکز بازیافت در رمپ و لوپ بزرگراه شهید زین الدین اشتباه بوده می گوید: رمپ بزرگراه باید فضای سبز می شد اما با وجودی که 500 متر پایین تر یک پمپ بنزین دیگر بوده، متاسفانه مجوز ساخت این پمپ بنزین در این بخش داده شده است.

او ادامه می دهد: قرار دادن مرکز بازیافت نخاله خشک منطقه هم در آن محدوده غلط بوده اما متأسفانه به علت کمبود زمین ناچار این مرکز در رمپ ایجاد شده است.

مدیر ستاد مدیریت بحران منطقه ادامه می دهد: ما به خطرات همجواری جایگاه سوخت با مرکز بازیافت واقفیم و درصددیم و از معاونت خدمات شهری منطقه پیگیر جابه جایی این مرکز هستیم.

در پی انتقال مرکز بازیافت هستیم

ظاهرا گره مشکل جا به جایی مرکز بازیافت با دستان معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه4 باز می گردد. رضا معلم معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه4 درباره نحوه فعالیت مرکز فعلی بازیافت اینطور شرح می دهد: زمین مذکور محل تفکیک موقت ضایعات خشک است یعنی ضایعات و نخاله های خشکی که از محدوده منطقه جمع می گردد قبل از انتقال به کهریزک در این محل تفکیک می شوند و فوری به مقصد کهریزک روانه می شوند.

او می افزاید: پیمانکار نباید ضایعات و نخاله ها را در مرکز دپو کند تا از حریق پیشگیری گردد اما با توجه به اینکه آتش سوزی قابل پیش بینی نیست و ممکن است بر اثر بی احتیاطی احتمالی رخ دهد درصدد پیدا کردن زمین مناسب برای جابه جایی این مرکز به یک محل امن هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2092

به "نگرانی اهالی یک محله از وجود همسایه پردردسر ، خطر انفجار بیخ گوش ماست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی اهالی یک محله از وجود همسایه پردردسر ، خطر انفجار بیخ گوش ماست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید