نگرانی عظیم پرسپولیس در میدان الهلال

به گزارش مینی ست، پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان به مصاف الهلال خواهد رفت و از دیدگاه بعضی این قرعه خوبی برای قرمز ها نخواهد بود. اما برای تیمی که فقط به قهرمانی در آسیا فکر می نماید، روبرو شدن با الهلال در هر مرحله ای چه تفاوتی دارد؟ قهرمانی احتیاج به از پیش رو برداشتن این حریف مقتدر دارد چه در یک چهارم و چه در نیمه نهایی.

نگرانی عظیم پرسپولیس در میدان الهلال

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس برای بردن الهلال یک ماه فرصت آماده سازی دارد و در این میان باید دید که پارامتر های امیدوارنماینده و نگران نماینده برای این جدال مهم چه خواهد بود.

1- تجربه

پرسپولیس پس از چند دوره حضور در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل به تیم باتجربه ای شده که کمتر دچار نوسان در نتیجه گیری شده است. خبری هم از غافل گیری های رایج در فوتبال ایران رانیست. پس از آن باخت چهار بر صفر مقابل الهلال در اولین حضور خود در نیمه نهایی آسیا، قرمز ها دیگر نه باخت پر گل داده اند و نه در مراحل حذفی اسیر خودزنی. حالا مربیان تیم باتجربه تر از قبل خوب می دانند که برای مصاف با هر حریفی چگونه تیم خود را با چه درصدی از محافظه کاری و چه درصدی از جسارت به مصاف حریفان بفرستند.

آن ها بالا و پایین های بازی های آسیایی را دیده اند و قرار نیست خیال پردازانه تیم خود را به مصاف الهلال بفرستند. بازیکنان این تیم هم پس از دو دوره حضور در فینال، ترسی از مصاف با رقبای عربستانی خود ندارند و وجهه ای که آن ها در مصاف های آسیایی به دست آورده اند به یاری شان می آید تا الهلال هم محافظه کارانه و با بیم های خاص خود به مصاف آن ها بیایند.

2- ساختار تاکتیکی

پرسپولیس در سال های اخیر یک نکته را به فوتبال ایران اثبات نموده است. اینکه برای موفقیت مداوم نیازی به داشتن ایده های عجیب و غریب تاکتیکی نیست و آنچه در بعد فنی برای یک تیم مهم است، ساختاری است که در آن هر بازیکن چند نکته ساده را به خوبی اجرا کند. اینکه بداند کی جلو برود کی عقب بیاید، روی دست کی برود و با کدام یار حریف برگردد، پشت چه کسی را پوشش دهد و کدام فضا ها را تو بزند و مسائل ساده ای از این دست. بقیه اش توان فیزیکی بازیکن است که بتواند نود دقیقه خوب بدود، خوب بپرد و به خاطر خستگی اشتباه نکند.

اما رسیدن به اینکه بازیکن همین وظایف ساده ملکه ذهنش گردد با تمرین مناسب تاکتیکی به دست می آید. وگرنه با حرف که نمی توان به بازیکن نقش تاکتیکی داد. قرمز ها از نظر ساختار تاکتیکی به جایی رسیده اند که خیلی زود بازیکنان تازه وارد هم با آگاهی از وظایف تاکتیکی خود، در قالب تیم جا می گیرند. ساختار تاکتیکی پرسپولیس و نظم باعث می گردد تا این تیم در اولین بازی فصل خود روی چمن مصنوعی و در مقابل تیم سرسخت تاجیک، کار را در آورد.

3- اعتماد به نفس

چیزی که استقلال در مقابل الهلال نذاشت را قرمز ها به خوبی در رقابت های آسیایی از خود نشان داده اند. ترس از حریفان پولدار ریخته و آن ها تبدیل به تیمی سرسخت شده اند که هر حریفی را در آسیا نگران رویارویی با خود می نماید. اعتماد به نفسی که به یاری شاگردان گل محمدی می آید تا پس از تماشا کیفیت بازی الهلال مقابل استقلال، با ساق های لرزان به مصاف حریف خود نروند.

4- کمبود مسابقه جدی

این موضوع مهمترین نگرانی طرفداران پرسپولیس برای رویارویی با الهلال است. الهلال برخلاف پرسپولیس در کوران بازی های لیگ عربستان قرار گرفته است و برعکس پرسپولیس شاید در صورت برگزار نشدن سوپرجام بدون بازی رسمی به مصاف الهلال برود. هر هفته بازی کردن در لیگ هم می توانست بدن بازیکنان را آماده تر کند و هم هماهنگی آن ها را بیشتر.

اما اگر مربیان پرسپولیس بتوانند در یک ماه آینده بدن بازیکنان خود را بدون بازی رسمی برای یک بازی سخت چه بسا 120 دقیقه ای آماده نمایند، هماهنگی بین آن ها به علت همان معین بودن نقش های تاکتیکی بازیکنان و ساختار فنی مستحکم پرسپولیس تا بازی با الهلال به دست خواهد آمد.

ضمن اینکه بازی های ملی هم در پیش است و تمرین نکردن چند بازیکن با تیم اجتناب ناپذیر. اما باز هم با فرض آماده شدن بدن بازیکنان در تمرینات تیم ملی و بعلاوه با اتکا به آن ساختار تاکتیکی اشاره شده، این موضوع هم نباید چندان بر آماده سازی قرمز ها تاثیر بگذارد.

5- میزبانی عربستان

حتی اگر بازی پرسپولیس و الهلال بدون تماشاگر برگزار گردد (که البته برعکس تماشاگر هم دارد) باز بازی در زمین و هوای عربستان دشواری های خاص خود را دارد. با این همه قرمز ها در دو سال اخیر آنقدر به بازی در زمین حریف و میزبان نبودن عادت نموده اند که بتوان زیاد بابت این موضوع نگران نبود.

6- قدرت فنی الهلال

الهلال تیم مقتدری در سطح فوتبال آسیاست. مربی این تیم هم در جدال با استقلال مربی باهوشی نشان داد و با تغییر سیستم و آرایش بازیکنان تیمش، راه مقابله با سیستم بازی استقلال را پیدا نموده بود؛ بنابراین لزوما این تیم با همان شیوه بازی با استقلال و یا بازی های داخلی خود به مصاف پرسپولیس نخواهد آمد.

در مقابل پرسپولیس یحیی زیاد در پی تغییر سیستم بازی نبوده و تقریبا با یک روش و آرایش بازیکنان معین به مصاف حریفان خود خواهد رفت. اما جدال دو تیم جدال ریزه کاری های فنی خواهد بود و هم سرمربی الهلال و هم گل محمدی نشان داده اند که قادرند با یک تغییر جزیی در ترکیب بازیکنان و یا تغییر در توضیح وظایف یک یا دو بازیکن، نبرد تاکتیکی را برنده شوند؛ بنابراین از این نظر هم چه بسا در شرایط برابری از نظر دانش مربیگری و سورپرایز های خاص آن روبرو خواهیم بود.

منبع: فرارو
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1765

به "نگرانی عظیم پرسپولیس در میدان الهلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی عظیم پرسپولیس در میدان الهلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید