واردات خودرو تصویب شد؟ ، این بار عملی می گردد؟

به گزارش مینی ست، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 از تصویب مجدد موضوع واردات خودرو از محل ارز غیرصادراتی با اعمال اصلاحاتی در جلسه این کمیسیون اطلاع داد.

واردات خودرو تصویب شد؟ ، این بار عملی می گردد؟

آنگونه که تسنیم گزارش داده است، اقلام وارداتی عبارت است از:

اقلام وارداتی عبارت است از:

1- تعداد 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 20 هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز (هیبریدی) و برقی

2- تعداد 10 هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

3- تعداد 10 هزار دستگاه اتوبوس برون و درون شهری

4- تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار

5- تعداد 5 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نو ساخت یا حداکثر پنج سال ساخت.

جنگ بین دو تفکر

چرا کمیسیون تلفیق تغییر موضع می دهد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: مسئولین کشور دریافتند که واردات بخشی از تامین تقاضای خودرویی کشور است. بعد از چهار سال که نظم بازار به هم خورد و هزینه معیشت مردم افزایش یافته است، به این نتیجه رسیده اند که واردات باید آزاد گردد.

او اضافه کرد: اما بعضی افراد به طور جدی با واردات مخالف هستند. در این کشمکش ها گاهی این افراد غالب می گردد و گاهی گروه موافق با واردات. نتیجه این جنگ بین دو تفکر در کمیسیون تلفیق، ماده چهار ساماندهی خودرو و واردات خودرو مشاهده می گردد.

دادفر ادامه داد: داشتن یک خودرو ایمن و مقرون به صرفه با کیفیت و متناسب با عایدی مردم حق مردم است. دولت ها مسئول تنظیم بازار هستند. نه مسئول حمایت از ایران خودرو و سایپا. اگر مسئولان به این نتیجه برسند مسائل حل خواهد شد. دولت ها درکنار تنظیم بازار مسئولیت حمایت از فراوری را نیز دارند. اما حمایت از فراوری صرفا با مسدود کردن راه واردات نیست. واردات خودرو تنها برای همه مردم به ازای اخذ گارانتی باید آزاد گردد.

تاثیر واردات بر بازار خودرو

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو شرح داد: با وارد کردن این تعداد خودرو به کشور بازار تنظیم نمی گردد. تنظیم بازار یعنی قیمت خودرو در بازار به صورت خود تنظیم باشد و واردات برای افراد آزاد باشد.

او گفت: ماده چهار واردات اگر تصویب گردد و واردات به ازای صادرات خودرو و قطعات باشد، وارداتی انجام نمی گردد. واردات یک اهرم تنظیمی در اختیار دولت ها است. دولت ها باید بتوانند تشخیص دهند واردات آزاد گردد یا خیر. اما در این طرح می توان تنها 700 میلیون دلار صادر کرد. با این رقم چه تعداد خودرو به کشور می توان وارد کرد که بازار تنظیم گردد؟

دادفر ادامه داد: با این تعداد و قیمت دلار ایران خودرو و سایپا می توانند یک مدل پژو وارد نمایند که با عوارض و مالیات تنها سودی بر قیمت تمام شده آن اضافه می نمایند که منجر به تنظیم بازار نمی گردد.

چراغ سبز رئیس جمهور؟

11 اسفند رئیس جمهور از شرکت خودروسازی ایران خودرو بازدید کرد. در این بازدید رئیس جمهور تاکید بر واردات خودرو داشت.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو شرح داد: اقتصاد گفتارپذیر نیست. دوره گفتار درمانی نیز تا یک دوره ای جوابگو است. اما چگونه اتفاق افتادن آن مهم است که با دستور گفتار مسائل حل نمی گردد. به نظر می رسد این گفته آقای رئیسی محقق نمی گردد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1990

به "واردات خودرو تصویب شد؟ ، این بار عملی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودرو تصویب شد؟ ، این بار عملی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید