ائتلاف صدر خواستار مشخص زمان انحلال مجلس عراق شد

به گزارش مینی ست، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق خواستار معین زمان انحلال مجلس برای به تعویق نیفتادن دوباره زمان برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام این کشور شد.

ائتلاف صدر خواستار مشخص زمان انحلال مجلس عراق شد

ریاض المسعودی نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی دجله گفت: ما از تصمیم برای تعویق انتخابات (زودهنگام) - بعد از اینکه کمیسیون عالی انتخابات عراق بر امکان برگزاری آن در موعد مقرر خود بدون وجود مسائل فنی تاکید نموده بود- شوکه شدیم و امیدواریم که این امر، دلیلی برای تعویق دگرباره انتخابات نگردد زیرا چنین اقدامی ممکن است باعث گردد تا انتخابات در موعد مقرر خود برگزار گردد و (اساسا مفهوم انتخابات زودهنگام از بین برود) و یا باعث فشارهای سیاسی بر کمیسیون انتخابات گردد.

وی اضافه نمود: از دولت خواسته می گردد که برای شروع فرایند انتخابات زودهنگام و مشخص تاریخ رسمی آن پس از توافق با رئیس جمهور، تاریخ انحلال رسمی مجلس را اعلام کند.

المسعودی همچنین از دولت عراق خواست تا در تدوین یک نقشه راه متکامل جهت حل بحران ها و موانع پیش روی برگزاری انتخابات زودهنگام از جمله ساختارسازی دوباره دادگاه فدرال با توافق با تشکل های سیاسی در مجلس، شتاب به خرج دهد.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز به نوبه خود بعد از اعلام رسمی تعویق انتخابات زودهنگام مجلسی عراق به دهم اکتبر آینده (18 مهرماه) در توییتی نوشت که دیگر اجازه نخواهد داد که انتخابات دوباره به تعویق بیفتند.

وی از همگان خواست تا با برخورداری از روحیه ای ملی برای برگزاری پیروز و تکمیل این فرایند به بهترین وجه ممکن و نیز توقف تنش ها و مشاجره ها کوشش نمایند.

رهبر جریان صدر همچنین درخصوص بازی و توطئه های کسانی که آنها را عناصر مفسد خواند، هشدار داد و گفت که باید مراقب بازی و توطئه مفسدان خواه درخصوص قانون انتخابات یا دخالت در کار کمیسیون انتخابات یا هر مسئله دیگری به زیان ملت بود.

مقتدی الصدر یک روز قبل از اعلام رسمی تعویق انتخابات نیز در توییتی نوشته بود: امیدواریم که پیشنهاد کمیسیون انتخابات (برای تعویق انتخابات) یک پیشنهاد تماما حرفه ای برای اتمام همه سازوکارهای انتخابات و برگزاری آن با اقداماتی قابل قبول باشد.

وی اضافه نموده بود: همچنین امیدواریم که (این پیشنهاد) به دور از دخالت های سیاسی، حزبی، طائفه ای و نژادی باشد زیرا اگر به دلایل حرفه ای بوده باشد، ما به آن تن خواهیم داد و در غیر این صورت، باید منتظر تصمیم ما (در این زمینه) باشید..(انتظار می رود که) این آخرین به تاخیر افتادن انتخاباتی باشد که دولت برای جلوگیری از فساد، ظلم، اشغالگری و عادی سازی روابط وعده برگزاری آن را داد.

دولت عراق در جلسه روز سه شنبه خود به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور با حضور اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق با مشخص روز دهم اکتبر آینده (18 مهرماه) به عنوان زمان برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام این کشور موافقت کرد.

کمیسیون عالی انتخابات عراق سه روز پیش در نامه ای به نخست وزیر این کشور پیشنهاد داد که انتخابات زودهنگام مجلسی عراق در روز شانزدهم ماه اکتبر امسال میلادی (24 مهرماه آینده) برگزار گردد.

پیش از این نخست وزیر عراق روز ششم ژوئن آینده (16 خرداد ماه) را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی این کشور مشخص نموده بود.

رایزنی ها و گام های احزاب و جریان های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی از نزدیک به سه ماه پیش برای ورود به این انتخابات شروع شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه اظهار داشت که اینگبرگ سولرون گشلادوتیر از ایسلند را به عنوان نماینده جدید در امور سیاسی و انتخاباتی هیات این سازمان در عراق مشخص نموده است.

طرح موضوع تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی عراق با واکنش های متفاوتی در بین جریان های سیاسی این کشور روبرو شده و همین امر کمیسیون عالی انتخابات عراق را ناچار کرد روز سه شنبه در بیانیه دیگری هدف از پیشنهاد خود را برگزاری انتخابات سالم عنوان کند.

در بیانیه کمیسیون عالی انتخابات عراق آمده بود که درخواست این کمیسیون برای تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی با هدف برگزاری انتخاباتی سالم و گسترش ثبت نام کارت هوشمند (بیومتریک) اجرا شده است.

نخست وزیر عراق نیز سپس در اولین اظهارنظر پس از تصویب تعویق انتخابات مجلسی زودهنگام در دولت این کشور توضیح داد که بعضی ابعاد فنی مهم کمیسیون انتخابات برای تضمین سلامت انتخابات دلیل این امر بود .

ائتلاف الفتح و ائتلاف دولت قانون دیگر جریان های سیاسی عراقی بودند که یک روز قبل از اعلام رسمی تعویق انتخابات، به پیشنهاد کمیسیون انتخابات برای تعویق آن واکنش نشان دادند.

ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری نارضایتی شدید خود را از پیشنهاد کمیسیون عالی انتخابات برای تعویق انتخابات زودهنگام اعلام و تاکید نموده بود: این اقدام با تمام توافق های صورت گرفته قبلی مبنی بر برگزاری انتخابات حداکثر یک سال بعد از تشکیل دولت (کنونی) در تضاد است.

این ائتلاف اضافه نموده بود: نگران هستیم که این تاخیر در زمان برگزاری انتخابات باعث گردد که انتخابات تا سال 2022 میلادی به تاخیر بیافتد، لذا ما درخصوص ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام در موعد جدید آن مصمم هستیم و هرگونه به تاخیر افتادن مجدد آن را نمی پذیریم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: ما دولت و کمیسیون عالی انتخابات را ترغیب می کنیم که با جدیت بیشتر کوشش نموده و صدور کارت های بیومتریک را برای تضمین سلامت و شفافیت انتخابات تکمیل کند و دولت بایستی به تعهدات عمل نموده و فضای مناسب را برای برگزاری انتخابات زودهنگام مهیا کند.

کاطع الرکابی از مسئولان ارشد ائتلاف دولت قانون عراق نیز گفته بود: این ائتلاف از مدتها پیش هشدار داد که کمیسیون انتخابات ممکن است نتواند به اجرای انتخابات زودهنگام پایبند باشد زیرا گفتیم که موضوع (تصویب) حوزه های متعدد انتخابیه به این معنا است که انتخابات زودهنگامی در کار نخواهد بود.

وی به صحبت های صریح اخیر نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون خطاب به رئیس کمیسیون انتخابات عراق در نشست اخیر سران سیاسی این کشور اشاره نمود و گفته بود: رئیس کمیسیون در پاسخ به این سوال که آیا قادر به برگزاری انتخابات در ششم ژوئن هستید، گفت که بله.. اما. المالکی کلام او را قطع کرد و گفت که این همان مشکل است.. برای سران سیاسی روشن کنید که منظور شما از اما چیست؟ و درپی این امر بود که کمیسیون روز بعد پیشنهاد تعویق انتخابات به ماه اکتبر را داد.. کمیسیون تا الان یک برگه مربوط به انتخابات را چاپ ننموده است. این امر مدت زیادی طول می کشد. بیایید با مردم با صراحت صحبت کنیم. مسئله این نیست که دولت قانون یا تشکل های دیگر چه می خواهند. مسئله درخصوص میزان امکان پیروزیت یا شکست کل فرایند انتخابات است.

دیگر جریان های سیاسی عراقی هنوز نسبت به پیشنهاد تعویق انتخابات مجلسی واکنشی نشان نداده اند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1402

به "ائتلاف صدر خواستار مشخص زمان انحلال مجلس عراق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف صدر خواستار مشخص زمان انحلال مجلس عراق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید