اختصاص بودجه 13 میلیارد تومانی وزارت علوم برای ساخت ابررایانه سیمرغ

به گزارش مینی ست، معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم از اختصاص بودجه 13 میلیارد تومانی برای ساخت ابررایانه سیمرغ خبر داد.

اختصاص بودجه 13 میلیارد تومانی وزارت علوم برای ساخت ابررایانه سیمرغ

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولین ابررایانه در سال 75 یا 76 طراحی و تدوین شد، در ابتدای دهه 90 طرح کلان ابررایانه را تصویب کرده و اعتبار آن را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دهیم.

او اضافه کرد: برای دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه اصفهان دو ابررایانه را تصویب کرده ایم و در کنار آن برای زیرساخت دیتاسنتر این ابررایانه ها هم تامین اعتبار کرده ایم که هم اکنون این دو ابر رایانه طراحی و ساخته شده اند و 80 تراپلاپس یعنی یک میلیون میلیارد عملیات 32 بیتی در ثانیه در آن انجام می شود.

رحیمی شعرباف شرح داد: در دانشگاه صنعتی امیر کبیر ابررایانه سیمرغ در نسل سوم ابررایانشه که حدود 12 برابر توان پردازش سریع بیشتری نسبت به نسل دوم خودش دارد، یعنی یک پتافلاپس یک میلیون میلیارد عملیات 64 بیتی در ثانیه را انجام می دهد.

معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در وزارت علوم چند سالی می شود که این زیرساخت ها تقویت می شوند، البته نه ابررایانش و دیتاسنترایی که لزوما در هر شهری باشند، بلکه در همه کشور ها تعداد محدودی مرکز وجود دارند که به احداث و پیاده سازی و دادن خدمات مبادرت می کنند.

او با بیان اینکه در وزارت علوم 3 یا 4 سالی می شود که به صورت جدی احداث مراکز پردازش سریع را به تصویب رسانده ایم و هم اکنون دارای این مراکز هستیم، اما آن ها بدون ابررایانه هستند.

معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه مشهد و دانشگاه تبریز دارای ابررایانه هستند و برنامه داریم تا مرکز پردازش سریع آن را توسعه دهیم تا بتواند به تمام منطقه ها شمال غرب کشور و در صورت لزوم به کشور های همسایه خدمات پردازش سریع ارائه دهد.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه هم اکنون نیازمند تامین 10 پتافلاپس برای ابررایانه سیمرغ هستیم، تاکید کرد: ایجاد 5 ابررایانه با 2 پتافلاپس را در برنامه داریم و در حال حاضر ابررایانه سیمرغ 4 الی 5 پتافلاپس امکان توسعه و ارتقا دارد، یعنی زیرساخت ها به صورتی تامین شده اند که کمتر از 10 سال توانسته ایم این ابررایانه را طراحی و عملیاتی کنیم.

معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: قطعات ابررایانه سیمرغ ساخت خارج بوده و طراحی، سرهم بندی و نرم افزار های آن و مدیریت و ایمن سازی و ارائه خدماتش کاملا داخلی و ایرانی هستند.

رحیمی شعرباف گفت: ابررایانه سیمرغ یک ابررایانه ایرانی تلقی می شود و مهم تر از سخت افزار آن نرم افزار هایی هستند که استفاده از ابررایانه ها را ممکن می کنند و با نام نرم افزار های کاربردی شناخته می شوند.

او ادامه داد: در کشورمان باید بیشتر در زمینه تقویت سخت افزار بکوشیم، یعنی تامین نرم افزار هایی که تاحدودی برای بهره گیری از این سخت افزار ها شالوده ایرانی دارند ضعیف هستیم و باید برای تقویت آن ها از تمامی نهاد های دولتی و خصوصی، توان علمی دانشگاه و پژوهشگاه مدد بگیریم تا بتوانیم نرم افزار های کلان ملی را بسازیم و پیاده سازی کنیم و مورد بهره بری قرار دهیم.

معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره حمایت وزارت علوم از ابررایانه سیمرغ گفت: وزارت علوم طی دو سال گذشته برای این ابررایانه 13 میلیارد تومان اختصاص داد که برای وزارت علوم در حوزه تحقیقات این مبلغ بودجه بزرگی است، اما به علت ضروری بودن آن تمام توان خود را در جهت هرچه بهتر شدن این ابررایانه بکار گرفت.

رحیمی شعرباف تاکید کرد: بخشی از بودجه ابررایانه سیمرغ از سوی وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تامین شد که حدود 100 میلیارد تومان را شامل می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1733

به "اختصاص بودجه 13 میلیارد تومانی وزارت علوم برای ساخت ابررایانه سیمرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص بودجه 13 میلیارد تومانی وزارت علوم برای ساخت ابررایانه سیمرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید