خبرنگاران یاری به تامین معاش به وسیله دنیای مجازی
به گزارش مینی ست، تهران - خبرنگاران - با شیوع کرونا، پلتفرم های عظیم به مدد فضای مجازی و ابتکار عملی که داشتند بستری را فراهم کردند تا کسب و کارهای کوچک بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
به گزارش روز آدینه خبرنگاران، شیوع کرونا در دنیا، تقریبا اغلب کسب و کارها و صنایع را با مشکل رو به رو کرد. رکود مالی که به واسطه این بیماری به وقوع پیوست کم نظیر است. قرنطینه های طولانی، تعطیلی کسب و کارها و آموزش باعث شد، دنیای اینترنت به تمامی احتیاجهای روزمره انسان ها گره بخورد.
ایران نیز از این موضوع، مستثنی نبود. از همان روزهای ابتدایی شروع کرونا، دسترسی برای خرید اینترنتی، آموزش مدارس و دانشگاه ها و سلامت افراد همگی بر بستر اینترنت فراهم شد. هر کدام از کسب و کارها برای این که موانع سر راه خود را از بین ببرند یا احتیاج بیشتری از مردم را مرتفع نمایند، ابتکاراتی به خرج دادند.
فضای مجازی و یاری به ارائه خدمت
نقشه و راستایاب های بومی در همان روزهای ابتدایی، مراکزی که در آن از بیماران کرونایی آزمایش می گرفتند را به نقشه خود اضافه کردند. پس از مدت کوتاهی در راستاهای پیاده روی حضور افرادی که مبتلا به کرونا هستند در نقشه ها معین شد و به این ترتیب افراد می توانستند بهترین و کم خطرترین راستا برای پیاده روی را انتخاب نمایند.
دولت برای یاری به معیشت مردم در این مدت وام هایی در نظر گرفت که باید سرپرست های خانوار برای ثبت نام در آن از سیم کارت هایی که به نام خودشان بود استفاده می کردند. در ساعات ابتدایی اعلام این خبر، دفاتر پیشخوان دولت به حدی شلوغ شدند که عکس های آن در فضای مجازی منتشر شد. در همان زمان وزیر ارتباطات به اپراتورها دستور داد با همکاری شرکت ملی پست سرپرست های خانوار را احراز هویت نموده و سیم کارت ها را به آن ها تحویل دهند.
استفاده از بستر فضای مجازی صرفا به خدمات دولتی محدود نشد. صاحبان پلتفرم های ارائه دهنده اپلیکیشن های مورد احتیاج کاربران و سایت های فروش کالا نیز تصمیم گرفتند با ایجاد امکاناتی که برای شان مقدور بود، موانعی که سر راه شهروندان بود را مرتفع نمایند.
سهم پرداختی بازی سازها نصف شد
بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک)، منتشر نموده است، در سال 98، بازیکن های ایرانی (گیمرها) 131 میلیارد تومان برای خرید نرم افزار بازی هزینه نموده اند که از این میزان 21 میلیارد تومان خرج بازی های بومی شده است. بر اساس آمار بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در کشور 32 میلیون گیمر وجود دارد که 92 درصد از آن ها از گوشی هوشمند به عنوان پلتفرم اصلی استفاده می نمایند.
ابتدای سال جاری کافه بازار به عنوان تنها پلتفرم ایرانی برای فروش و ارائه بازی های موبایلی اندروید، برای رونق بخشیدن به کسب و کار بازی سازها، تصمیم گرفت 15 درصد از سود خود را کاهش دهد. این کار با هدف حمایت از صنعت و یاری به رشد توسعه دهنده ها، انجام خواهد شد و به واسطه آن بازار سهم خود از فروش تا سقف سالانه ده میلیارد ریال از هر توسعه دهنده را نصف می نماید. به این صورت که سهم این پلتفرم از فروش اولین ده میلیارد ریال هر توسعه دهنده در سال از 30 به 15 درصد کاهش پیدا خواهد نمود. به این ترتیب، در سال 1400 کمیسیون پرداخت شده از سوی 99 درصد توسعه دهندگان نصف خواهد شد.
در گذشته بازی سازها برای فروش یک میلیارد تومانی خود باید 300 میلیون به بازار سهم پرداخت می کردند، اما اکنون این سهم نصف شده است و می تواند برای بازی سازهای نوپایی که وارد این عرصه شده اند رقم قابل توجهی باشد.
مهدی امیری مدیرعامل این مجموعه که 45 میلیون کاربر فعال دارد، در این باره به خبرنگاران گفت: بازار در قالب میزبان برنامه ها و بازی های موبایلی مسئولیت و مأموریت خود را یاری به توسعه دهنده و رشد صنعت اپلیکیشن ها و بازی های موبایل می داند و بر این باور است که با یاری به توسعه دهنده، مسئولیتی را که در قبال کاربرها دارد به جا می آورد. امیدواریم این تصمیم، به ویژه برای توسعه دهندگانی که در مراحل اولیه رشد خود هستند و به منابع بیشتری برای سرمایه گذاری و خلاقیت و بودجه جهت رساندن محصول خود به دست کاربران ایرانی احتیاج دارند، مفید باشد.
فرصتی برای خدمت به کسب و کارهای محلی
یک پلتفرم فروش اینترنتی کالا نیز در این بین دست به اقدام جالبی زده است که روستاییان می توانند بدون واسطه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند. افشین خاکی مدیر پروژه کارآفرینی بومی این پلتفرم با هدف توسعه کسب و کارهای بومی و محلی درباره این امکان تازه به خبرنگاران گفت: هدف ما در این پروژه، این است که کسب وکارهای خرد، محلی، کوچک، روستایی و خانگی که در شهرها و روستاهای کوچک مستقر هستند بتواند با توجه به پتانسیلی در فضای مجازی وجود دارد، محصولات خود را به فروش برسانند.
وی اضافه نمود: معمولا فراورینمایندگان خانگی خوراکی، صنایع دستی و محصولاتی که به صورت غیر صنعتی فراوری می نمایند و معمولا از کیفیت برخوردار هستند و برای سلامتی ضرر کمتری دارند را با قیمت بسیار اندک به واسطه ها می فروشند و همین مسئله باعث شده گاهی حتی در تامین هزینه های زندگی خود هم بمانند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با این امکان تازه، فضایی را در اختیار فراورینمایندگان کوچک محلی قرار بدهیم تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.
منبع: ایرنا