استفاده از ظرفیت بورس برای صادرات سیمان

به گزارش مینی ست، به گزارش خبرنگاران، رضا جمارانیان اضافه نمود: با توجه به فراوری 55.4 میلیون تنی سیمان در سال 97، 60.4 میلیون تنی در سال 98 و 68.3 میلیون تنی در سال گذشته، شاهد رشد همه ساله فراوری در این صنعت هستیم.

استفاده از ظرفیت بورس برای صادرات سیمان

به گفته این مقام صنفی، پارسال 63.7 میلیون تن از سیمان فراوریی در داخل کشور به فروش رفت و بقیه 4.6 میلیون تن دیگر صادر شد.

وی گفت: اگر قطعی هم زمان برق و گاز را در سه ماهه پایانی پارسال شاهد نبودیم، به طور قطع میزان فراوری به بیش از 70 میلیون تن می رسید.

جمارانیان ادامه داد: ظرفیت عملی این صنعت سالیانه 75 میلیون تن است و با فرایند در پیش گرفته شده فاصله فراوری با ظرفیت عملی هر روز در حال کاهش است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با برداشته شدن احتمالی تحریم ها، بقیه ظرفیت هفت تا هشت میلیون تنی تا ظرفیت عملی صنعت سیمان فعال سازی گردد و با راه افتادن فروش و به ویژه صادرات، شاهد تاثیر بسزایی در سوددهی شرکت های سیمانی باشیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بیان داشت: برنامه سال جاری صنعت سیمان دستیابی به رکورد فراوری بیش از 70 میلیون تن است، به شرطی که با قطعی برق روبرو نشویم.

وی اضافه نمود: از حدود 20 روز دیگر با مشکل قطعی برق در صنایع روبرو خواهیم بود و صنعت سیمان هم که جزو پرمصرف های انرژی قلمداد می گردد، به طور قطع در برنامه قطعی ها قرار خواهد گرفت و این مساله فراوری را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

جمارانیان، به قطعی برق و گاز کارخانجات در سه ماهه پایانی 99 اشاره نمود و گفت: این مساله منجر به کاهش فراوری و در نتیجه افزایش قیمت ها شد، با اینکه هر پاکت سیمان درب کارخانه 16 هزار تومان فروخته می شد اما مصرف کننده نهایی آن را با قیمت 50 تا 60 هزار تومان دریافت می کرد و این فاصله قیمتی به جیب دلالان می رفت.

این مقام صنفی تاکید نمود: عظیمترین مزیت ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا این است که اگر به هر دلیل محدودیتی در فراوری به وجود آید، این مکانیسم عرضه و تقاضا است که مشخص کننده قیمت ها خواهد بود و اگر حتی قیمت ها با افزایش روبرو گردد به جیب فراوری خواهد رفت نه دلالان و واسطه ها.

وی با اشاره به بومی سازی بخش اعظم صنعت سیمان، گفت: صنعت سیمان از پیشینه حدود 70 ساله در کشور برخوردار است و اکنون به جز بعضی قطعات و تجهیزات، وابستگی آن چنانی به واردات در آن وجود ندارد.

عضو میز نخبگان صنعت سیمان، تاثیر اصلی برداشته شدن تحریم ها را بر رونق صادرات سیمان توصیف کرد و گفت: با برطرف احتمالی تحریم ها، مسائلی نظیر انتقال پول، مسائل بیمه ای، کرایه های حمل و نقل بالاتر به دلیل ریسک حضور در سواحل ایران و غیره کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت: اکنون عمده صادرات سیمان و کلینکر (ماده اولیه فراوری سیمان) به دو کشور همسایه عراق و افغانستان انجام می گردد که بیشتر آن نیز کلینکر است.

جمارانیان همچنین با اشاره به کشورهای CIS، اضافه نمود: بعضی کارخانجات سیمان مازندران و گیلان، همچنین شرکت های سیمانی استان های آذربایجان شرقی و غربی صادراتی به این کشورها دارند، اما با بازار مصرف کوچکی روبرو اند.

وی گفت: ترکیه به عنوان یک رقیب عظیم حضوری قدرتمند در بازار کشورهای CIS دارد، ضمن اینکه قوانین این کشورها نیز به سرعت تغییر می نماید و در یک سال و نیم گذشته حوادثی مانند جنگ قره باغ و محدودیت عبور و مرور کامیون ها و تریلی ها، کرونا و تغییر ضوابط گمرکی آنها، همین میزان صادرات را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار داد.

به گزارش ایرنا، پارسال بیش از 68 میلیون و 300 هزار تن سیمان در کشور فراوری شد و به اعتقاد کارشناسان، سال جاری قابلیت فراوری بیش از 70 میلیون تنی در این صنعت وجود دارد.

یکشنبه گذشته (9 خردادماه) در نخستین روز عرضه سیمان در بورس کالا، 29 هزار و 700 تن از این محصول به فروش رفت و طلسم ورود آن به بورس کالا شکسته شد.

فعالان این صنعت امیدوارند با تداوم این مهم، همه شاهد شفافیت معاملات، واقعی شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به دست مصرف کننده نهایی باشند.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار مالی را در کانال تلگرامی خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1642

به "استفاده از ظرفیت بورس برای صادرات سیمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ظرفیت بورس برای صادرات سیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید