این کوه یخی، مشکل بحرانی آب را حل کرد!

به گزارش مینی ست، کوه یخی مصنوعی

در نواحی شمالی هند منطقه ای کوهستانی به نام لاداخ هست که ساکنان آن از راه کشاورزی زندگی می نمایند اما چند سالی است که این منطقه با تغییرات آب و هوایی با مسائل جدی کمبود آب روبرو شده است. یکی از اهالی همین منطقه دست به ابتکار جالبی زد، او با درست کردن دو کوه یخی مصنوعی مسائل آب این منطقه را کاملا حل و زمین های کشاورزی را سیراب کرد. اگر می خواهید با این اختراع جالب آشنا شوید، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

این کوه یخی، مشکل بحرانی آب را حل کرد!

در ارتفاعات هیمالیا در نواحی شمالی هند در روستایی دورافتاده در نزدیکی روستای فیانگ دو مخروط یخی بزرگ به چشم می خورد. این مخروط های یخی زمستان سال گذشته درست شدند و برای ساخته شدن آن ها آب از یخچال های طبیعی به سمت نواحی کوهستانی برده شد تا در شب های سرد زمستان کاملا یخ بزنند. در سراسر بهار خورشید این یخ ها را به آرامی ذوب می نماید و جریانی از آب برای روستاییان به وجود می آید تا زمین های جو، سیب و دیگر محصولات کشاورزی شان را آب دهند. به خاطر شکل ظاهری خاص این مخروط های یخی به آن ها آیس استوپاس گفته می گردد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود قرار است که 50 کوه یخی دیگر هم درست گردد تا ده ها میلیون لیتر آب برای آبیاری زمین های کشاورزی ایجاد گردد.

تغییرات آب و هوایی در منطقه لادوخ هند یخچال های یخی را کوچک تر و بارش باران و دما را غیر قابل پیش بینی نموده است. برای آبیاری زمین های کشاورزی احتیاج به آب فراوان هست اما آب حاصل از ذوب شدن یخچال های طبیعی تا اواخر بهار و تابستان طول می کشد تا به این زمین ها برسد برای همین لازم بود تا کسی دست به کار گردد و راهی پیدا کند تا این آب ها زودتر به دست کشاورزان برسد.

منطقه لاداخ در استان جامو و کشمیر هند بیابانی سرد است و از آن جایی که در قسمت های بدون باد رشته کوه هیمالیا قرار گرفته بادهای موسمی راهی به این منطقه ندارند و در نتیجه آب و هوای خشک و بدون باران از مشخصه اصلی این منطقه است. مهمترین منبع آب این منطقه برف هایی است که در زمستان بر روی کوه ها می نشینند و در تابستان به شکل جویبارهایی به پایین کوه می آیند و روستاهای اطراف کوه را سیراب می نمایند. اما در دو ماه فروردین و اردیبهشت یعنی درست همان زمانی که کشاورزان محصولات تازه می کارند خبری از این جریانات آب نیست. در اواخر خرداد که دمای هوا ناگهان بالا می رود یخچال های طبیعی و برف کوه ها سریعا ذوبمی شوند و آنقدر آب زیادی به راه می افتد که گاهی حتی منجر به سیل هم می گردد.

در فصل پاییز همه فعالیت های کشاورزی متوقف می گردد اما هنوز هم جریان کوچکی از آب جریان دارد که بدون هیچ استفاده ای به داخل رودخانه ایندوس (Indus) سرازیر می گردد و از بین می رود. در سال 2014 یکی از اهالی شهر به نام وانگچوک که مهندس کار آفرینی بود برای حل این مشکل راهکار جالبی ارائه کرد. او خیال داشت همه آب هایی که در فصل های پاییز و زمستان جریان دارند را جمع آوری و آن ها را در کوه یخی مصنوعی و بزرگی ذخیره کند تا این کوه ها در فصل بهار آب شوند و در اوج احتیاج کشاورزان به آب مشکل بی آبی را حل نمایند.

وانگچوک که می دانست کمبود آب چقدر زندگی مردم زادگاهش را تهدید می نماید سعی کرد هر طوری شده برای این مشکل به راهکار برسد و دیگر به چشم مسئله ای غیر قابل حل به آن نگاه نکند. این ایده زمانی به فکر او رسید که در یک روز گرم اردیبهشت تکه ای یخ را در زیر یک پل دید او فهمید که این تابش مستقیم خورشید است که یخ ها را آب می نماید نه دمای بالا. راهکار وانگچوک ساده و زیرکانه است و احتیاج به هیچ پمپ و یا نیرویی ندارد. یک لوله زیر زمینی آب را از ارتفاع حدودا 60 متری به ارتفاعات پایین تر منتقل می نماید. در اینجا آب با فشار جاذبه در هوای سرد زمستان پخش می گردد. آب قبل از رسیدن به زمین دائما یخ می زند و کم کم یک مخروط یخی بزرگ را شکل می دهد که حدود 30 تا 50 متر ارتفاع دارد. این دو کوه یخی مصنوعی به شکل مخروط ساخته می شوند چون این شکل ظاهری یک مزیت بزرگ دارد: مساحت کم سطح در مقایسه با حجم زیاد باعث می گردد که یخ کمی در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد و ذوب شدن کل این مخروط به تاخیر بیفتد.

وانگچوک برای امتحان این کوه های یخی یک کوه آزمایشی به ارتفاع 6 متر ساخت که شامل 150 هزار لیتر آب بود. این کوه سراسر بهار سالم بود و حتی اواخر اردیبهشت که دمای هوا به بالای 20 درجه سانتی گراد می رسد هم هم همچنان سالم ماند. کوه یخی مصنوعی دیگری که در نزدیکی جنگل ساخته شده بود تا ماه خرداد ذوب نشد. وانگچوک قبلا هم پروژه های خلاقانه ای داشته و پیروز شده ساختمان هایی با انرژی خورشیدی و همینطور کوره های آشپزی بهینه درست کند و به خاطر این اقدامات مهمش در سال 2016 برنده جایزه رولکس شد.

این دو کوه یخی 24 متر ارتفاع دارند و آب کافی برای آبیاری 10 هکتار زمین در ماه های خشک را فراهم می نمایند. پول این پروژه به وسیله مردم محلی جمع آوری شد و اندازه آن آنقدر زیاد است که حتی می توان کوه های یخی بیشتری را هم با آن ها ساخت. ایده مجذوب کننده و خلاقانه ساخت کوه های یخی مصنوعی با استفاده از لوله، جاذبه و دمای پایین شب های زمستان می تواند چشم اندازهای خشک بیابان هیمالیا را به جایی سرسبز تبدیل کند. مشکل آب این منطقه آنقدر جدی بود که در آینده امکان نداشت کسی بتواند در اینجا کشاورزی کند اما با این اختراع تازه همه امیدوارند تا در سال های بعد کسی به خاطر تغییرات محیطی و آب و هوایی مهاجرت نکند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1972

به "این کوه یخی، مشکل بحرانی آب را حل کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کوه یخی، مشکل بحرانی آب را حل کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید