بهبود سریع تر زخم های سوختگی با این بانداژ

به گزارش مینی ست، ایسنا نوشت: نتایج پژوهش گروهی از پژوهشگران نشان می دهد، ساختاری از ژل کربوپول مقدار بهبود زخم حاصل از سوختگی را به صورت معنی داری افزایش می دهد.

بهبود سریع تر زخم های سوختگی با این بانداژ

در سراسر دنیا سوختگی، شایع ترین نوع آسیب به بافت های نرم است که می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی و حتی مرگ گردد. بر اثر سوختگی سه ناحیه آسیب دیده شامل: ناحیه مرکزی که بیشترین آسیب را دیده است؛ ناحیه میانی که بر اثر اِدم دچار اختلال در خون رسانی است؛ ناحیه پایانی که به آن هایپرمیا گفته می گردد و با کمترین اسکار (اثر به جا مانده از زخم) بهبود می یابد، ایجاد می گردد.

فراهم کردن درمان مناسب که بهبود سوختگی را تسریع کند، مسئله ای چالش برانگیز است. بنابراین یافتن محصولی پیشرفته و مقرون به صرفه که مدت زمان درمان را کاهش دهد، لازم است.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | این مرسدس بنزها با یک میلیارد تومان تخفیف فروخته می شوند!

  • پاسخ دلسردکننده ترامپ به ایلان ماسک و طرفداران توییتری اش!

با هدف فراوری بانداژی چند منظوره با روش فراوری ساده از مواد طبیعی، دکتر مهدی خوبی، فرزانه سروری، دکتر محسن امین و همکارانشان در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، دانشگاه زنجان و دانشگاه آزاد تهران شمال، ساختاری از ژل کربوپول لود شده با کارنیوسین غنی شده با بنتونیت را طراحی نموده و قابلیت ترمیم زخم های حاصل از سوختگی از طریق آن را مورد آنالیز قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان داد، خصوصیات فیزیکوشیمیایی ژل ساخته شده، محیط مناسبی را برای بهبود چسبندگی، مهاجرت، رشد و زنده مانی فیبروبلاست ها فراهم می نماید. علاوه بر این، ژل ساخته شده نسبت به حالت بهینه سازی نشده، فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری دارد. بعلاوه استفاده از ژل مورد آزمایش نسبت به ژل بهینه سازی نشده، اندازه بهبود زخم را به صورت معنی داری افزایش می دهد.

آنالیز های بافت شناسی نشان داد، ژل ساخته شده، خون رسانی و اپیتلیالی شدن را افزایش و حضور سلول های التهابی در محل سوختگی را کاهش می دهد.

نتایج پژوهش اجرا شده در شرایط آزمایشگاهی و با یاری حیوان مدل آزمایشگاهی هم تعیین کرد، ژل ساخته شده می تواند بانداژ مناسبی برای درمان سوختگی باشد. برای استفاده در مصارف بالینی به آزمایش های بیشتری احتیاج است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 2123

به "بهبود سریع تر زخم های سوختگی با این بانداژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود سریع تر زخم های سوختگی با این بانداژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید