ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور تصویب شد

به گزارش مینی ست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور در شورای فرهنگ عمومی اطلاع داد.

ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور تصویب شد

خبرنگاران - سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران با اشاره به تنوع جغرافیایی و طبیعی ایران، گفت: ایران دارای تنوع دینی و قومی است و به عنوان رنگین کمان ادیان و اقوام به شمار می آید، ادیان توحیدی در ایران دارای صندلی با اهمیتی است و دین زرتشت نیز به دلیل اینکه در این کشور متولد شده از صندلی ویژه تری نیز برخوردار است.

وی با اشاره به پیگیری شورای فرهنگ عمومی برای ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور ادامه داد: این موضوع در شورای فرهنگ عمومی مطرح و تصویب شده و در حال پیگیری و آنالیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی اظهار کرد: تقویم رسمی کشور از لحاظ عناوین تورم پیدا نموده و به سختی هر عنوانی در آن به تصویب می رسد ولی در بین بسیاری از عناوین مطرح شده وقتی آنالیز ثبت زادروز زرتشت مورد قبول قرار می گیرد نشان دهنده این است که می توان از ظرفیت فرهنگ ادیان استفاده برد و فرهنگ اقوام و ادیان را حفظ کرد.

صالحی با اشاره به آنالیز کتب مربوط به دین زرتشت هم گفت: در هیئت نظارت بر چاپ کتاب کوشش شده تا بر ادیان توحیدی و مقدسات و اشخاص آن ها بی احترامی نگردد.

وی تاکید نمود: انتصاب هایی که خلاف واقعیت نیز بر مقدسات ادیان توحیدی نسبت داده می گردد نیز کوشش می گردد پیگیری و آنالیز گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری جشن هایی زرتشت هم گفت: بعضی از جشن ها مانند عید نوروز و شب یلدا به عنوان جشن ملی به شمار می آید و مردم آن را برگزار می نمایند و لازم است بعضی دیگر از این گونه جشن ها که ادامه دهنده میراث ایرانیان است به صورت ملی برگزار گردد.

در بخشی از این دیدار افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران گفت: مردم ایران علاقه دارند تا در جشن های زرتشتی شرکت نمایند ولی به دلیل اینکه ما امکانات لازم را نداریم لازم است نهاد یا سازمانی مانند شهرداری متولی برگزاری این گونه جشن ها گردد.

وی اضافه نمود: امیدواریم جشن ها و آیین های ایران باستان در تقویم رسمی کشور ثبت گردد و در کتاب های درسی هم به آن پرداخته گردد.

نمیرانیان ادامه داد: توجه به مقدسات و موضوعات مربوط به دین زرتشت در کتاب هایی که مجوز می گیرند لازم است و لازم است از متخصصان این حوزه بیش از پیش بهره برد.

وی در ادامه گفت: انجمن زرتشتیان در حال پیگیری راه اندازی موزه زرتشتیان، خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان و ... است.

منبع: چمدان
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 484

به "ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور تصویب شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور تصویب شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید