رئیس سیا استعفا کرد

به گزارش مینی ست، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن از سمت خود استعفا داد.

رئیس سیا استعفا کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فارس، جینا هاسپل که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاست سیا منصوب شده بود، درست یک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن از سمت خود استعفا داد و به فعالیت 36 ساله خود در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سرانجام داد.

طبق گزارش شبکه روسی راشاتودی، هاسپل روز گذشته (سه شنبه) در بیانیه ای که در توییتر منتشر کرد، در مورد استعفای خود گفت که عمیقاً به کاری که [ او و سیا] با یکدیگر انجام داده اند، افتخار می نماید.

هاسپل در سال 2018 بعنوان رئیس سیا منصوب شد و به اولین زنی تبدیل شد که این سمت را در اختیار گرفته بود و جایگزین مایک پامپئو وزیر خارجه فعلی ایالات متحده شد.

رسانه های آمریکایی از هاسپل بعنوان یک چهره بحث برانگیز یاد می کردند زیرا او یکی از حامیان شکنجه در بازپرسی های سیا بوده و سیا تحت نظر او یک زندان مخفی در تایلند راه اندازی نموده بود.

مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این زندان های مخفی که به مراکز سیاه معروف است، از روش های پیشرفته بازپرسی همچون ایجاد حالت خفگی مصنوعی با ریختن آب بر روی صورت زندانیان استفاده می کردند.

پیش از این شبکه بی بی سی گزارش نموده بود که بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند مسئول بازپرسی از دو مظنون القاعده به نام های ابوزبیده و عبدالرحیم النشیری بود.

اسناد طبقه بندی سیا نشان می دهد که در جریان بازپرسی از الزبیده، بارها سر او به دیوار کوبانده شده بود و در طول یک ماه 83 بار در شرایط غرق مصنوعی قرار داده شده بود.

ماه گذشته میلادی، پس از کوشش ترامپ برای انتصاب کاش پاتل دستیار سابق دوین نونز نماینده جمهوری خواه کالیفرنیا بعنوان معاون رئیس سیا، هاسپل تهدید به استعفا کرد که البته تصمیم ترامپ برای انتصاب پاتل بعنوان معاون هاسپل در آخرین لحظات لغو شد.

پیش از این وبگاه اکسیوس گزارش نموده بود که طرح مد نظر ترامپ برای مشخص قائم مقام جدید برای سیا به دنبال افزایش بی اعتمادی رئیس جمهور آمریکا به هاسپل مطرح شد. طبق این طرح، با مشخص قائم مقام جدید سیا، هاسپل در اعتراض از سِمت خود کنار می رفت و با این کار، پاتل به عنوان سرپرست و رئیس موقت سیا کار را ادامه می داد.

آکسیوس اضافه نمود، طرح مد نظر ترامپ برای مشخص قائم مقام جدید برای سیا به دنبال افزایش بی اعتمادی رئیس جمهور آمریکا به هاسپل مطرح شد. طبق این طرح، با مشخص قائم مقام جدید سیا، هاسپل در اعتراض از سِمت خود کنار می رفت و با این کار، کَش پَتِل به عنوان سرپرست و رئیس موقت سیا کار را ادامه می داد.

طبق این گزارش، تعدادی از دستیاران ارشد ترامپ در کاخ سفید به رئیس جمهور توصیه کردند که طرح مشخص پاتل به عنوان قائم مقام سیا را عملی نکند. آنها همچنین کوشش کردند اعتماد ترامپ به هاسپل را دوباره احیا نمایند.

هفته گذشته، رئیس جمهور منتخب آمریکا ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما را به عنوان نامزد پست ریاست سیا معرفی کرد که البته برای به دست آوردن این سمت در ابتدا باید به تأیید کنگره درآید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1418

به "رئیس سیا استعفا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سیا استعفا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید