راه اندازی سفرهای منظم هفتگی از انزلی به روسیه
به گزارش مینی ست، کامبیز جهانبانی از مثبت شدن تراز حمل و نقلی شرکت کشتیرانی دریای خزر و پیشی گرفتن نسبی صادرات از واردات برای نخستین بار در تاریخ فعالیت این شرکت کشتیرانی اطلاع داد و توضیح داد: با کوشش بی وقفه ناوگان کشتیرانی دریای خزر و در راستای سیاست های مالی دولت سیزدهم و برنامه ریزی های سازمان توسعه تجارت ایران، تراز حمل ونقلی در این شرکت کشتیرانی مثبت شده و مقدار صادرات از واردات بیشتر شده است.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع ادامه داد: تا پیش از این برنامه سفرهای شناورهای کشتیرانی دریای خزر براساس واردات تنظیم می شد اما هم اکنون تمام برنامه های سفر از سوی ناوگان کشتیرانی دریای خزر، صادرات محور شده اند.
جهانبانی با تأکید بر اینکه در همسویی با برنامه و اهداف دولت و در راستای سیاست های برنامه منظره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، توسعه ناوگان در کشتیرانی دریای خزر کلید خورده است، اعلام نمود: خوشبختانه هم اکنون حمل ونقل دریایی در دریای خزر روان شده و در حوزه تجارت به ویژه صادرات به روسیه دیگر شاهد انباشت و رسوب کالا در بنادر شمال کشور نیستیم.
به گزارش گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی با دعوت از صادرکنندگان برای توسعه حمل بار با ناوگان کشتیرانی دریای خزر، ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده ضمن تداوم سفرهای منظم هفتگی شناورها، کوشش شده است نرخ کرایه حمل نیز افزایش نیابد.
وی در ادامه اظهارات خود به موضوع توسعه حمل ونقل کانتینری از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزر پرداخت و گفت: کشتیرانی دریای خزر با در اختیار داشتن 75 درصد از حمل و نقل کانتینری در دریای خزر، پیشرو و پرچمدار این نوع از حمل در دریای خزر است.
جهانبانی اضافه کرد: هم اکنون خدمات حمل کانتینری از سوی کشتیرانی دریای خزر از بنادر شمال کشور به بنادر روسیه در حال اجرا است و در عین حال با توجه به قرار گرفتن در شبکه کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این امکان و توان را داریم که در مقاطع ویژه و در صورت احتیاج بازار، عرضه کانتینر را به سرعت افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه طی سال گذشته 15 هزار دستگاه انواع کانتینر از سوی کشتیرانی دریای خزر در این دریا حمل ونقل شده است، توضیح داد: در بخش کانتینرهای یخچالی نیز ظرفیت های مناسبی در اختیار داریم؛ اما به دلیل فقدان امکانات لازم در بنادر روسیه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که برای برطرف آنها در حال مذاکره با طرف روسی هستیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این رابطه اعلام نمود: خوشبختانه با در اختیار گرفتن راهبری بندر سالیانکای روسیه از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری اجرا شده برای توسعه این بندر، بندر سالیانکا هیچگونه محدودیتی برای میزبانی از کانتینرهای یخچالی ندارد.
وی در مورد کریدور شمال-جنوب نیز گفت: در این کریدور شاهد افزایش روزافزون فعالیت ها هستیم؛ به گونه ای که در سال 1401 در قیاس با سال 1400 در حمل ونقل کریدوری 360 درصد رشد را ثبت کردیم که بیانگر نقش آفرینی محوری و ممتاز کشتیرانی دریای خزر در این مسیر است.
جهانبانی بعلاوه احداث راه آهن رشت-انزلی-آستارا را نقطه عطفی در مسیر کریدور شمال-جنوب ارزیابی و توضیح داد: با بهره برداری از این خط ریلی، ریل ایران به ریل روسیه و در پی آن به ریل اروپا متصل خواهد شد و سویه ای بین المللی خواهد یافت.
وی تاکید نمود: کشتیرانی دریای خزر از احداث این خط ریلی استقبال می نماید و آن را زمینه ساز تحول در اقتصاد کشور و رونق اشتغال و اقتصاد در استان گیلان می داند بعلاوه معتقدیم با بهره برداری از این خط آهن و تحولات اجرا شده در بخش دریایی استان گیلان، اقتصاد این استان ظرفیت حمل ونقل محور شدن را یافته است که با توجه ویژه به مجموعه های لجستیکی زمینه ساز رونق مالی و ایجاد اشتغال فراگیر در استان گیلان خواهد شد.
منبع: گردشبان