رحمانی موحد: ایران تحریم های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی شناسد

به گزارش مینی ست، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با همکاری سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) و به مناسبت بزرگداشت نودمین سال روابط دیپلماتیک میان ایران و ژاپن امروز سمیناری اقتصادی با عنوان هدف؛ مسیری به سوی تجارت را برگزار کرد.

رحمانی موحد: ایران تحریم های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی شناسد

به گزارش خبرنگاران، مرتضی رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن طی سخنانی، مزیت های اقتصادی و همچنین ظرفیت های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به جمعیت 82 میلیونی ایران و 650 میلیون نفری منطقه و همچنین 1400 کیلومتر سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان و بنادر فعال در کرانه خزر، ایران را به عنوان کشور کلیدی در این منطقه معرفی کرد.

سفیر کشورمان در توکیو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و آن را اقدامی خلاف مقررات و قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد می داند و لذا تمام تلاش خود را برای توسعه روابط عادی اقتصادی با همه کشورها از جمله ژاپن به کار خواهد بست.

همچنین اوسامو میزویی معاون خاورمیانه ای سازمان جترو در سخنان خود ضمن مرور روابط این سازمان با ایران اظهار کرد: اولین دفتر جترو در خاورمیانه در سال 1958 در تهران تاسیس شد . جترو تقریبا همه ساله در نمایشگاه بین المللی تهران حضور داشته است. در سال 2003 نیز ایران یک نمایشگاه اختصاصی در دفتر مرکزی جترو برگزار کرد.

وی تاکید کرد که سمینار اقتصادی امروز فرصتی است که ما مجددا روابط محبت آمیز و تاریخی ایران و ژاپن را مورد تاکید قرار دهیم.

معاون خاورمیانه ای سازمان جترو در ادامه بیان نمود: زمان و فرصت کافی برای آماده شدن برنامه ها و همکاری اقتصادی بین دو کشور مهیا است و ژاپن آماده انتقال تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست و آب به طرف های ایرانی است.

براساس این گزارش، شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن برشمردن 10 مورد از ویژگی های خاص ایران برای سرمایه گذاری، زمینه ها و حوزه های گوناگونی که ظرفیت تولید ارزش افزوده دارند را برای نمایندگان شرکت ها و موسسات ژاپنی تشریح و بر آمادگی بخش خصوصی ایران برای تقویت ارتباطات و همکاری ها با طرف های ژاپنی تاکید کرد.

ساکاناشی سرپرست موسسه اقتصاد انرژی که اخیرا در سفری به تهران با بخشهای خصوصی و دولتی ملاقات داشته است نیز در سخنانی گفت: همانطور که می دانید ترامپ تحریم های مختلفی را علیه ایران تحمیل کرده است و این به این معنی است که وی از شرایط کنونی ایران راضی نیست. ترامپ می کوشد تا با اعمال تحریم ها، ایران را به کشور دلخواه خود تبدیل کند. البته فراموش نکنیم که ژاپن، ایالات متحده آمریکا نیست و ما نباید تحت تاثیر این تبلیغات منفی و فشارهای رسانه های غربی قرار بگیریم.

ایوازاکی یکی از اقتصاددانان در مرکز مطالعات سازمان جترو، نیز در سخنان خود به تشریح ویژگی های تجارت در ایران و تفاوت های آن با تجارت نوع ژاپنی آن پرداخت.

وی همچنین تفاوت های فرهنگی تاثیرگذار در تجارت در دو کشور ایران و ژاپن را مورد واکاوی قرار داد.

در ادامه این سمینار، پاشا زنوزی مدیر عامل شزان از مجموعه های فعال در عرصه استارت آپ ها و فن آوری های نوین در سخنان خود چگونگی تبدیل ایده ها به کالا و ورود آن به تجارت و نقش موسسات حمایتی در تقویت این هسته های اقتصادی را تشریح نمود. در سرانجام سوالات گوناگونی از سوی حاضرین مطرح شد که از سوی سخنرانان پاسخ داده شد.

حدود 110 نفر از شرکت های مختلف ژاپنی در این همایش حضور داشتند و این استقبال بسیار خوب، حکایت از توجه و رویکرد اقتصاد ژاپن به ظرفیت ها و استعدادهای توسعه همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 163

به "رحمانی موحد: ایران تحریم های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رحمانی موحد: ایران تحریم های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید