سفره های کارگران کنتورسازی ایران با خصوصی سازی خالی ماند ، وعده هایی که دیگر کارگران را متقاعد نمی کند

به گزارش مینی ست، کارخانه کنتورسازی ایران در قزوین با 50 سال سابقه با واگذاری به بخش خصوصی بیش از یک دهه دچار بحران اقتصادی شده و کارگران این کارخانه برای چندمین در سال 98 به خاطر عدم پرداخت معوقات اعتراض کردند.

سفره های کارگران کنتورسازی ایران با خصوصی سازی خالی ماند ، وعده هایی که دیگر کارگران را متقاعد نمی کند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا خرداد 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدیه حسینی نسب؛ در چند سال گذشته بعضی کارخانه و شرکت ها برای بهبود اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شد، اما این فرایند عملا بهبودی در معیشت مردم و کاهش هزینه های دولت نداشت. بطوری که هر روز خبر هایی در خصوص تجمع کارگران به خاطر عدم پرداخت حقوق به گوش می رسد. عدم شفافیت در هدف واگذاری، یکی از معضلات خصوصی سازی در ایران بوده است. نحوه واگذاری اموال و دارایی های دولت به بخش خصوصی باید باعث توسعه کشور باشد، در صورتی که خیلی از کارخانه و شرکت ها به خاطر این امر تعطیل شدند.

در این راستا، شرکت کنتور سازی قزوین هم از مسائل خصوصی سازی بی امان نبود. این شرکت با 50 سال سابقه در ساخت کنتور برق و کنتور های مکانیکی در سطح خاورمیانه، دچار بحران اقتصادی شده و ماه ها حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است. این مشکل، به گفته کارگران شرکت از زمان واگذاری به بخش خصوصی آغاز شده است. اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت به فردی غیرمتخصص، مسائلی را برای کارگران و البته خود شرکت ایجاد کرد.

عاملی نام شخصی است که شرکت کنتورسازی را خریداری کرد و مالک آن شد. البته وی سهام 57 درصد شرکت را عهده دار شد و به گفته بعضی از کارگران این شرکت، از همان روز اول هم که مدیر کارخانه شد، وعده هایی همچون فراوری کنتور آب، دستگاه کارتخوان، لامپ های ال ای دی و صندوق های فروشگاهی را داد؛ که خیلی از آنها محقق نشد.

بیشتر بخوانید:

  • زخم خصوصی سازی بر سینه کارگران کنتورسازی قزوین
  • کنتور هایی که به خاطر بدعهدی مدیر عامل شرکت کنتورسازی به فروش نمی رود
  • ارتباط تلفنی مدیر عامل شرکت کنتورسازی قزوین با خارج از زندان مورد
  • تحصن 147 کارگر کارخانه کنتورسازی قزوین در مسجد شیخ الاسلام

به گفته کارگران؛ این کارخانه در زمانی که دولتی بود، کنتور های خود را به کشور های همجوار صادر می کرد، اما با واگذاری به بخش خصوصی بخش صادرات آن لغو شد و مدیر عامل هم به بهانه های مختلف کارگران را از کار اخراج کرد. طی این ده سال از 500 نیرو به 180 نفر رسید و به هر بهانه ای نیرو های قراردادی کم می شد.

حالا مدیر عامل شرکت کنتورسازی ایران به دلیل تخلفاتی که در بورس داشته است، در زندان به سر می برد و از آنجا خیلی راحت می تواند مدیران شرکت را عزل و نصب کند و این موضوع باعث شد تا مسائل کارگران بیشتر گردد. از آبان ماه امسال حدود 150 نفر از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران قزوین دوباره در شرکت مشغول به کار شدند و بعد از آغاز به کار مجدد فقط حقوق آبان، آذر و 70 درصد حقوق دی به آن ها پرداخت شد و هنوز معوقات قبلی آن ها پرداخت نشده. کارگران در این مدت حدود 12000 کنتور فراوری کردند، اما شرکت توانیر به دلیل اینکه ورژن کنتور ها پایین است آن ها را خریداری نمی کند. به گفته یکی از کارگران علت اصلی این مسائل بد عهدی مدیر عامل کارخانه است.

تحصن 147 کارگر کارخانه کنتور سازی ایران در مسجد

کارگران این کارخانه که معوقات خود را پرداخت نکردند، چندین بار مقابل استانداری استان تجمع کردند و خواهان رسیدگی به مسائل خود شدند، اما هر سری به آن ها وعده های پوچ داده شد. همه اینها باعث شد که هفته گذشته 147 کارگر این کارخانه به خاطر بدقولی های مدیر عامل و عدم پرداخت معوقات خود در مسجد شیخ الاسلام تحصن کردند. کارگران کارخانه کنتور سازی 29 ماه است که معوقات خود را دریافت نکرده اند و با روی کار آمدن مدیر جدید بازهم وعده های جدیدی به کارگران داده شده است.

یکی از کارگر این کارخانه در تبادل نظر با خبرنگار ما می گوید: هفته قبل مدیر عامل از زندان برای چهارمین بار مدیر کارخانه را عزل کرد و فراوری کنتور متوقف شد. علت عزل وی فروش کنتور ها به قیمت مناسب و پرداخت حقوق کارگران است!

وی می افزاید: از 19 بهمن ماه کنتوری در کارخانه فراوری نشده است. روز گذشته از ما خواستند قرارداد یک ماهه از اول تا اخر اسفند ماه امضا کنیم که این امر باعث تحصن کارگران شد. متاسفانه با وجود اینکه از سال 95 شکایت کردیم ، اما به پفراینده های ما رسیدگی نشده است.

این فعال کارگری می گوید: با تحصن کارگران کارخانه در مسجد، امام آدینه و استاندار و معاونین با کارگران جلسه ای گذاشتند و قرار شد طی این هفته بخشی از معوقات پرداخت گردد. ما کارگران کارخانه کنتور سازی چندین ماه معوقات خود را دریافت نکرده ایم. با نزدیک شدن به سال جدید نمی خواهیم شرمسار زن و بچه های خود شویم.

*********

این فعال کارگری می گوید: بزرگترین خواسته ما این است که چرا شرکتی که فراوری نماینده کنتور در سطح خاورمیانه است را به شخص متخصصی واگذار نکردند، صاحب شرکت با صنعت بیگانه است و ما کارگران می خواهیم این شرکت را از این آقا بگیرند و به شخصی که حرفه ای است و کسی که تجربه کار صنعت داشته باشد، واگذار نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 709

به "سفره های کارگران کنتورسازی ایران با خصوصی سازی خالی ماند ، وعده هایی که دیگر کارگران را متقاعد نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره های کارگران کنتورسازی ایران با خصوصی سازی خالی ماند ، وعده هایی که دیگر کارگران را متقاعد نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید