سهولت تشخیص شرایط جوی و راستا حرکت طوفان با شناورهای دیده بان هواشناسی

به گزارش مینی ست، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی، اقدامات مهم سازمان بنادر و سازمان هواشناسی کشور در راستای ارتقاء این خدمات را تشریح کرد.

سهولت تشخیص شرایط جوی و راستا حرکت طوفان با شناورهای دیده بان هواشناسی

به گزارش ، جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر در رابطه با ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی، اظهار کرد: در راستای اجرای قوانین ملی و بین المللی از جمله فصل پنجم کنوانسیون سولاس و با توجه به سیاست گذاری اجرا شده در مورد ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی به منظور افزایش ایمنی دریانوری منطقه و افزایش رضایت دریانوردان از اطلاعات هواشناسی دریایی که به صورت روزانه و مطابق با شیوه نامه های بین المللی به وسیله ایستگاه های ساحلی مخابرات دریایی در کشور منتشر می گردد، اقدامات مهمی در یک سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و استفاده از ظرفیت سازمان هواشناسی کشور انجام شد.

او اضافه کرد: تدوین سیاست کلی سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان هواشناسی کشور در مورد نحوه ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی در استان های ساحلی کشور به وسیله برگزاری منظم و مدون جلسات مدیریتی در سازمان از جمله اقدامات اجرا شده بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از دیگر اقدامات اجرا شده می توان به احصاء احتیاج های بنادر تابعه و دریانوردان در زمینه اطلاعات کاربردی هواشناسی دریایی ضمن سهولت در دسترسی به اطلاعات مذکور در دو بخش ساده (مورد احتیاج شناور های غیرکنوانسیونی و سنتی) و پیشرفته (مورد احتیاج شناور های کنوانسیونی در منطقه ها دریایی پر خطر)، اشاره نمود.

او توضیح داد: فعال کردن کمیته های هواشناسی دریایی در استان های ساحلی کشور با حضور نمایندگان ادارات کل هواشناسی استان و بعضی ذی نفعان دریایی با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مذکور در بنادر تابعه، سنجش اندازه رضایت دریانوردان از خدمات ارائه شده و بعلاوه تبادل دانش متخصصان هر دو سازمان در جهت بهره برداری از آخرین روش ها و تکنولوژی های بروز هواشناسی دریایی، از دیگر مواردی است که طی یک سال گذشته محقق شد.

اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، پیش نویس دستورالعمل توسعه هواشناسی کاربردی (تهک دریایی) با هدف یکپارچه سازی صدور هشدار ها و توصیه های دریایی متناسب شریط خاص هر بندر با در نظر گرفتن نوع شناور ها متردد به بنادر و آبراه های حساس که احتیاج به پیش بینی دقیق اطلاعات هواشناسی دریایی را دارند، تدوین شد.

او با اشاره به بازبینی فرمت ارسال پیغام های هواشناسی دریایی در قالب فرمت کاربردی و مورد احتیاج دریانوردان و ذی نفعان دریایی، اظهار کرد: احصاء منطقه ها دریایی که احتیاج به پیش بینی اطلاعات هواشناسی دریایی به صورت نقطه ای دارند در قالب زون بندی های تعیین به تفکیک منطقه ها نزدیک به ساحل و دور از ساحل از دیگر موارد اجرا شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اسم کرد: بارگذاری اطلاعات هواشناسی دریایی در سامانه جامع دریایی به جهت سهولت و دسترسی سریع بنادر به این نوع پیغام ها و انتشار نقشه های پیش بینی روزانه مدل عددی، پارامتر، ارتفاع و جهت موج به صورت انیمیشن در بازه های زمانی شش ساعته در منطقه خلیج فارس و دریای خزر (خروجی مدل SWAN) با هدف سهولت در تشخیص شرایط جوی دریایی به وسیله دریانوردان و مدیران ذی ربط، دیگر مسائلی است که مورد توجه نهاده شده است.

اسلامی با بیان اینکه قابلیت بهره برداری سامانه های نظارت الکترونیکی سازمان به دریافت برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی دریایی با کاربرد آن در عملیات های جستجو و نجات دریایی (شبیه سازی و پیدا کردن راستا حرکت و موقعیت افرادی که در سوانح دریایی مفقود می شوند) ایجاد شده است، اظهار کرد: بهره برداری در عملیات مقابله با آلودگی به وسیله شبیه سازی حرکت آلودگی های زیست محیطی در دریا و اقدام به موقع عوامل ذی ربط بنادر در جهت پاکسازی آن مدنظر نهاده شد.

او اضافه کرد: بهره برداری از شناور های دیده بان هواشناسی یا VOS امکان ارسال برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی راستا حرکت کشتی ها به مراکز تحلیل و پردازش اطلاعات سازمان هواشناسی را فراهم می آورد و می توان با اقدام به موقع و صدور توصیه های لازم، دریانوردان در راستا حرکت را از طوفان و یا تغییر شرایط جوی دریایی آگاه کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1730

به "سهولت تشخیص شرایط جوی و راستا حرکت طوفان با شناورهای دیده بان هواشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهولت تشخیص شرایط جوی و راستا حرکت طوفان با شناورهای دیده بان هواشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید