طرز تهیه مسقطی ژله ای بسیار خوشمزه

به گزارش مینی ست، مسقطی ژله ای نوعی شیرینی نرم و خوش عطر است که هواداران زیادی دارد و اغلب به عنوان دسر مورد استفاده قرار می گیرد. ماده اصلی این شیرینی نشاسته گل سفید است که با گلاب و ژله در رنگ ها و طعم های مختلف مزه دار می گردد.

طرز تهیه مسقطی ژله ای بسیار خوشمزه

با قیمت تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

خبرنگاران | سرویس آشپزی - مسقطی جزو سوغات برخی از شهر های ایران مانند بندرعباس، کازرون، لار و گراش به شمار می آید. نشاسته، شکر، گلاب، هل، روغن و زعفران مواد مورد استفاده در تهیه این شیرینی هستند. در ادامه با طرز تهیه این دسر لذیذ آشنا می شوید.

طرز تهیه مسقطی ژله ای

طرز تهیه مسقطی ، مانند حریره نشاسته است؛ با این تفاوت که زمان بیشتری برای پختن لازم دارد تا پس از سرد شدن بتواند حالت کشسانی به خود بگیرد. مسقطی را می توانید با افزودن رنگ های خوراکی به هر رنگی که دوست دارید درست کنید، ولی از آنجا که در تهیه مسقطی ژله ای از پودر ژله استفاده می گردد، نیازی به افزودن رنگ خوراکی نیست. با استفاده از پودر ژله در طعم ها و رنگ های مختلف می توانید نوعی شیرینی خوشمزه و متنوع درست کنید.

مواد لازم برای تهیه مسقطی ژله ای برای 6 نفر ارائه شده است. زمان آماده سازی مواد اولیه 15 دقیقه و زمان پخت نیز حدود 15 دقیقه خواهد بود.

مواد لازم
پودر ژله با طعم دلخواه1 بسته
شکر1 لیوان
نشاسته1/2 لیوان
آب سرد1.5 لیوان
گلاب1/2 لیوان
پودر نشاسته، پودر نارگیل یا پودر قندبه میزان لازم
گردوی خرد شده، خلال پسته یا بادامبه میزان لازم

دستور تهیه:

  • نشاسته را در ظرفی ریخته، آب سرد را به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا نشاسته کاملا در آب حل گردد. دقت کنید آبی که برای حل کردن نشاسته استفاده می کنید حتما آب سرد باشد.
  • نشاسته حل شده در آب را از یک صافی یا پارچه حریر نازک عبور دهید تا اگر ناخالصی در آن وجود دارد گرفته گردد.
  • پودر ژله و شکر را به محلول نشاسته اضافه کنید و مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • مخلوط را مرتب هم بزنید تا آغاز به جوشیدن نموده و غلیظ گردد.
  • در خاتمه گلاب را اضافه کنید تا بوی آن حفظ گردد.
  • مراقب باشید مسقطی، بیش از حد غلیظ نگردد، چون پس از سرد شدن سفت خواهد شد. در حدی که بتوانید با قاشق روی آن خط بیندازید کافی است.
  • کف یک ظرف یا سینی مناسب را با سلفون بپوشانید، وقتی مسقطی به غلظت مناسب رسید آن را در ظرف بریزید و حدود 7-6 ساعت در یخچال قرار دهید تا بسته و سفت گردد.
  • پس از اینکه مسقطی آماده شد، آن را از یخچال خارج نموده و با یک چاقوی تیز آن را به صورت لوزی برش بزنید یا از قالب مورد نظر برای شکل دادن به آن بهره ببرید.
  • تکه های مسقطی را در پودر نشاسته، پورد قند یا پودر نارگیل بغلتانید و در ظرف سرو بچینید.
  • می توانید پودر نارگیل را در یک سینی ریخته و تکه های گردو را در پودر نارگیل فرو برید. سپس روی هر تکه گردو، با قاشق از مایه مسقطی بریزید و سینی را در یخچال قرار دهید. پس از بستن، مسقطی ها را برگردانید و در ظرف سرو قرار دهید.
  • در صورت تمایل می توانید مسقطی را در ظروف تک نفره دست کنید و روی آن را با گردو، خلال پسته یا بادام تزیین کنید.

نکته: پس از قرار دادن نشاسته روی حرارت آن را مرتب هم بزنید، در غیر اینصورت نشاسته ته می گیرد و گلوله می گردد.

سایر خواص نشاسته چیست؟

نشاسته نوعی پلی ساکارید گیاهی است که در ریشه، جوانه و دانه های گیاهان ذخیره می گردد. این ماده غذایی در صنایع غذایی کاربرد های زیادی دارد و در هر محصولی نوعی نشاسته خاص استفاده می گردد. ماده اولیه انواع سیروپ، گلوکز، دکستروز و دکسترین نشاسته است. همچنین در تهیه فالوده به عنوان ماده اصلی به کار می رود و از اثر غلظت دهندگی آن برای افزایش ثبات سیستم های کلوئیدی استفاده می گردد. نشاسته در نانوایی به عنوان بهبوددهنده پخت، در انواع سس برای حفظ امولسیون سرکه و روغن و جلوگیری از دو فاز شدن آن، در بیسکوییت و کراکر برای حفظ تردی محصول، در پخت کیک برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به قالب و در انواع سوپ به عنوان غلظت دهنده کاربرد دارد؛ بنابراین نشاسته در بسیاری از صنایع غذایی مانند سوسیس و کالباس، بیسکوییت، کیک، کاکائو، بستنی، فالوده، آدامس، پاستیل، قهوه و انواع سس یکی از پرکابردترین مواد اولیه محسوب می گردد.

مسقطی ژله ای نیز یکی از فراورده های نشاسته گندم است که به عنوان نوعی شیرینی خوشمزه و سالم در میان بچه ها نیز بسیار محبوب است. این شیرینی را به راحتی و در زمان کوتاهی می توان در منزل درست کرد و به عنوان نوعی دسر پس از غذای اصلی مورد استفاده قرار داد و یا همراه با نوشیدنی هایی مانند چای به عنوان میان وعده سرو کرد.

برای تهیه مسقطی چه روش های دیگری بلدید؟ نظرات و تجربیات خود را در خاتمهی این صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1646

به "طرز تهیه مسقطی ژله ای بسیار خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مسقطی ژله ای بسیار خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید