لیسانسه ها بیشترین متقاضی دوره های کارورزی

به گزارش مینی ست، کارشناسان از طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان طرحی موثر در توسعه اشتغال همراه با مهارت آموزی نام می برند که زمینه آشنایی افراد با محیط کار و جذب آنها در شرکت های مالی را فراهم می نماید.

لیسانسه ها بیشترین متقاضی دوره های کارورزی

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، طرح کارورزی یکی از برنامه های دولت در راستای فراوری و اشتغال و زیرمجموعه طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) است که درصدد برقراری پیوند بین محیط علمی و عملی یا به تعبیری دیگر بین دانش دانشگاهی و تجربه عملی در محیط کار است.

کارشناسان کارورزی را ابزاری برای تبدیل تئوری به عمل می دانند و دوره ای که در این طرح گذرانده می گردد را امکان و فرصتی برای آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار به شمار می آورند که نه تنها باعث افزایش قابلیتهای آنان برای اشتغال در آینده می گردد بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتر در انجام وظایف ارائه شده می دهد تا بتوانند بهتر به علاقمندی ها و گرایشهای خود در زمینه های مختلف پی برده و نقاط قوت و ضعف کار خود را ارزیابی نمایند.

بر اساس گزارش معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از آمار متقاضیان کارورزی به تفکیک مدرک تحصیلی دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس بیشترین علاقمندی را برای گذراندن دوره های کارورزی داشته اند و کمترین میزان تقاضا برای طرح کاروزی از سوی فارغ التحصیلان مدرک دکترا بوده است.

مهمترین هدف این طرح افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان به وسیله انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار،ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب وکار دانش آموختگان، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاهها،ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموختگان به بنگاه مالی است.

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی یک دوره آموزشی تلقی می گردد که طول دوره کارورزی حداقل شش ماه و حداکثر 12 ماه برای هر کارورز بر اساس استانداردهای مصوب آموزش مهارتی است و برای کارورزان مشمول طرح، یاری هزینه کارورزی به صورت ماهیانه 30 درصد حداقل دستمزد در نظر گرفته شده است.علاوه بر این، برای تأمین بیمه مسئولیت مدنی به ازای هر کارورز رقمی معادل 50 هزار تومان در سال توسط دولت پرداخت خواهد شد.

یک فعال حوزه کار در گفت وگو با خبرنگاران، معتقد است طرح کارورزی برای دانشجویان در حال تحصیل مفید است چرا که دوره های کارآموزی را در حین تحصیل می گذرانند ولی دو سال کار بدون بیمه و حقوق برای نیروهای جویای کار در قالب این طرح کارساز نیست.

وی می گوید: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی عملا از تحصیل فارغ می شوند گذراندن طرح کارورزی باید به نحوی باشد که امکان ورود آنها به بازار کار را فراهم کند و بابت کاری که به آن مشغول می شوند دستمزد دریافت نمایند.

به گفته بیات برای آنکه فارغ التحصیلان و متقاضیان کارورزی رغبت و انگیزه کار در نزد کارفرما را داشته باشند لازم است مشوق های بیمه ای و پرداخت حقوق مکفی برای آنها درنظر گرفته گردد.

وی طرح کارورزی را موجب تحرک بازار کار دانسته و می افزاید: فراهم کردن مشوق هایی برای کارفرمایان و ارائه دوره های عملی برای جویندگان کار در این طرح موجب رونق اشتغال و تحرک بازار کار خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، کارورزی یک تجربه دست اول و عملی است که دانش آموختگان دانشگاهی تجربه مهارتهای شغلی مهمی مانند برقراری ارتباط، تعهدکاری، وقت شناسی،حل مساله، کار گروهی، خود مدیریتی،برنامه ریزی و سازماندهی و آشنایی با فناوری که در شاغل شدن لازم است را بیاموزند.افراد با گذراندن دوره کارورزی می توانند هرچه سریع تر از یک دانش آموخته دانشگاهی به یک کارشناس مجرب و درآمدزا تبدیل شوند همانطور که کارورزان مشغول کارورزی برای یک بنگاه (واحد پذیرنده) هستند آن بنگاه نیز در حال ارزشیابی آنها است و اگر کارورزان علاقمند باشند پس از کارورزی در آن شرکت مشغول به کار می شوند.

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی موجب افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان به وسیله انتقال مهارت و تجربه در محیط کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار و انتقال دانش و آموخته های آنها به محیط کسب و کار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 604

به "لیسانسه ها بیشترین متقاضی دوره های کارورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیسانسه ها بیشترین متقاضی دوره های کارورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید