مخالفان نظربایف در قزاقستان تظاهرات کردند

به گزارش مینی ست، تهران- خبرنگاران- مخالفان رئیس جمهوری پیشین قزاقستان به دعوت بانکدار پیشین این کشور که از مخالفان نظربایف بوده و به فرانسه گریخته است، در آلماتی و نورسلطان تظاهرات کردند.

مخالفان نظربایف در قزاقستان تظاهرات کردند

به گزارش عصر چهارشنبه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، چند صد نفر از حامیان مختار آبلیازوف سیاستمدار و بانکدار پیشین قزاق در شهرهای آلماتی و نورسلطان (آستانه سابق) تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان که به دعوت آبلیازوف در پارک مرکزی شهر آلماتی و یکی از میدان های شهر نورسلطان تجمع نموده بودند، خواهان تحریم انتخابات آینده ریاست جمهوری در قزاقستان شدند.

آبلیازوف رئیس پیشین بانک بی تی ای قزاقستان که از سوی حکومت این کشور به اختلاس و قتل متهم شده، چند سال پیش به فرانسه گریخت و درخواست استرداد او از سوی دادگاهی در این کشور رد شد.

پلیس تعدادی از تظاهرکنندگان را که قصد گسترش دادن تظاهرات به خارج از محل تجمع را داشتند به همراه چند تن که پس از انتها تظاهرات محل تجمع را ترک ننموده بودند، دستگیر کرد.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری پیشین قزاقستان پس از سه دهه حکمرانی بر این کشور آسیای مرکزی، روز سه شنبه 19 مارس (28 اسفند 97) از قدرت کناره گرفت.

وی قاسم توکایف رئیس پیشین مجلس قزاقستان را که پس از کناره گیری او کفیل ریاست جمهوری شده بود، به عنوان نامزد حزم حاکم برای انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن (خرداد ماه) معرفی کرد.

نظربایف باوجود استعفا از مقام ریاست جمهوری همچنان به لطف قانونی که در سال 2018 به تصویب مجلس قزاقستان رسید و به او لقب پدر ملت را اعطا کرد، شخصیتی ذی نفوذ در عرصه سیاسی کشورش باقی مانده و ریاست حزب خود را حفظ نموده است.

شبد**9416**1010

منبع: ایرنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 190

به "مخالفان نظربایف در قزاقستان تظاهرات کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفان نظربایف در قزاقستان تظاهرات کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید