مشروعیت و مقبولیت هر دو در حکومت دینی اهمیت دارد ، مشروع را باید مقبول مردم کنیم

به گزارش مینی ست، سخنران و نظریه پرداز ایرانی گفت: مشروعیت به شرطی صحیح است که بتوانیم آنچه را مشروع است نزد مردم مقبول کنیم.

مشروعیت و مقبولیت هر دو در حکومت دینی اهمیت دارد ، مشروع را باید مقبول مردم کنیم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، علی اکبر رائفی پور، سخنران و نظریه پرداز در مراسم روز دانشجوی دانشگاه خوارزمی که روز گذشته برگزار گشت، به تشریح مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: حکومت دینی ما مشروع است به شرط آنکه مقبولیت داشته باشد.

رائفی پور توضیح داد: به این معنی که مشروعیت به شرطی صحیح است که بتوانم آنچه مشروع است را مقبول کنیم. ما مشروعیم به شرط کارآمد بودن و اگر دردی از مردم دوا نکنیم و حرف های زیبا بدون ضمانت اجرا بزنیم، مشروعیت ما زیر سوال می رود.

وی بیان کرد: مشروعیت مقبول به این معنی است که بتوانیم در جامعه ولایت فقیه را فهم کنیم و جایگاه ولایت فقیه را در ساختار اجتماعی و سیاسی برای مردم تبیین کنیم.

رائفی پور با بیان اینکه خواسته اصلی انقلاب اسلامی، گسترش عدالت در زمین بوده است، ادامه داد: عدالت بزرگترین خواسته بشری است به طوری که حتی ظالم ترین حکومت ها هم عدلیه دارند و عدالت را می پسندند.

وی به توضیح درباره اضلاع مشروعیت انقلابی پرداخت و با بیان اینکه هر یک از این اضلاع گرفتار نوعی افراط هستند، گفت: از همین طریق چهار انحراف در کشور ایجاد شده است.

رائفی پور گفت: عده ای در کشور صرفا مقبولیت را هدف قرار داده اند و هرآنچه مردم گفتند خواه به حق و خواه ناحق مبنای خود فرض کردند. آنان به مرز تساهل و تسامح رسیدند و حتی گاهی دچار پوپولیسم شدند.

وی با بیان اینکه پوپولیسم به معنی مردم داری نیست، گفت: پوپولیسم عوام فریبی است و حرف های قشنگی است که در عمل قابل اجرا نیست و باعث فریب مردم می شود.

رائفی پور با بیان اینکه اصلاح طلبان با مبنا قراردادن مقبولیت دچار انحراف شده اند، گفت: اصلاح طلبان دچار نوعی از عوام فریبی شده اند و به هر طریقی که مردم بخواهند، آنان راه می آیند.

وی ادامه داد: کسانی که قبلا طرفدار اقتصاد دولتی بودند و اکنون دارند از اقتصاد آزاد دفاع می کنند گرفتار مقبولیت افراطی هستند که بی مبنا بودن این جماعت را نشان می دهد.

این سخنران مذهبی ضلع دوم مربع مشروعیت انقلابی را ضلع کارآمدی توصیف کرد و گفت: این افراد صرفا به کارامد بودن تکیه کردند و بعد ها تکنوکرات ها از میان آنان بیرون امدند. سرسلسله آنان هاشمی رفسنجانی است و به اعتقاد آنان اگر در جریان ساخت و ساز ها تخلفی هم صورت گرفت، اشکالی ندارد و به سود ساخت و ساز می ارزد.

وی با بیان اینکه این افراد دچار اشرافی گری، رانت و شرکت های خانوادگی شدند، گفت: این رویکرد معضلی به وجود آورد که نتیجه آن مسئولان چندمیلیاردی بود و تهران را شبیه اختاپوسی ساختند در جنوب دماوند که از پاکدشت تا هشتگرد مساحت دارد و گفتند هرکه پول ندارد از تهران بیرون برود.

رائفی پور ضلع سوم این مربع را گروهی از ولایت مداران دانست و گفت: این افراد دچار تقلید کورکورانه و بدون عقلانیت شدند. این افراد هر کسی جز خود را ضدولایت فقیه خواندند و عقل جمعی و تحلیل را کشتند.

وی ادامه داد:، اما وقتی عملکرد این افراد را مشاهده می کنیم، می بینیم که از ولایت فقیه فاصله ای به اندازه چند سال نوری دارند.

رائفی پور با بیان اینکه ضلع چهارم گروهی بودند که توجه به عدالت باعث شد آنان از مصلحت، حکمت و ساختار های رسمی و قانون مداری کشور فاصله بگیرند، گفت: این افراد را اطرافیان رئیس جمهور پیشین شکل می دهند.

وی توضیح داد: به نظر می رسد مقبولیت و مشروعیت در گروهی جمع می شود که مقبولیت را بپذیرد، دچار اشرافی گری نشود، عدالت خواه باقی بماند و در چاه پوپولیسم و عوام گرایی نیفتد. مردمی باشد و از مردم برآید و با مردم بماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 617

به "مشروعیت و مقبولیت هر دو در حکومت دینی اهمیت دارد ، مشروع را باید مقبول مردم کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشروعیت و مقبولیت هر دو در حکومت دینی اهمیت دارد ، مشروع را باید مقبول مردم کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید