مقابله با فرسایش خاک سرعت می گیرد

به گزارش مینی ست، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر گرجی دبیر کارگروه فرسایش و حفاظت خاک در ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقدامات در این حوزه اعلام کرد: ستاد دو برنامه را در حوزه فرسایش و کنترل آن (حفاظت خاک) در امسال آغاز نموده است.

مقابله با فرسایش خاک سرعت می گیرد

وی با اشاره به برنامه های ستاد در این خصوص گفت: نخست معین فرسایش مجاز (قابل تحمل) در هر منطقه است. پس از آن توسعه چند مدل برای اندازه گیری میزان درست فرسایش در هر منطقه است. چرا که هنوز اندازه گیری دقیقی از میزان فرسایش در کشور وجود ندارد. البته فعالیت روی فناوری مالچ های مختلف همچون رسی، زیستی و پلیمری نیز از دیگر اقدامات این حوزه است. در این حوزه قصد داریم با شناسایی موجودات زنده مقاوم و پاشش آنها روی اراضی مستعد فرسایش خاک تثبیت کنیم. البته موضوعات دیگر همچون احداث بادشکن در مناطق خشک و تغییر شیوه های کشت و کار در اراضی شیب دار نیز از اولویت های ستاد در این حوزه است.

وی ادامه داد: فرسایش یکی از موضوعات مهم خاک است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که معضل بزرگی در کشور ما و جهان محسوب می گردد. فرسایش آبی باعث آلودگی آب و فراوری رسوب می گردد به عنوان نمونه نیمی از ظرفیت سد سفید رود توسط رسوب پر شده است. در مناطق خشک نیز علاوه بر رسوب گرد و غبار ایجاد می گردد که خود خسارات زیادی را وارد می نماید.

گرجی عنوان نمود: سالانه حدود 2 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور برآورد شده است. در وزرات کشاورزی آمریکا در سال 2011 تحقیقی انجام شد که نشان داد به ازای هر تن فرسایش خاک 28 دلار خسارت وارد می گردد. اگر همین عدد را در میزان فرسایش سالانه در کشور تعمیم دهیم رقم 56 میلیارد دلار بدست می آید. این رقم خسارتی است که به کشور وارد می گردد. کاهش فراوری محصول در اراضی کشاورزی، هدر رفت آب، پر شدن سدها از رسوب، به خطر افتاد سلامتی در میان افراد جامعه و آلودگی آب ها تنها بعضی از خساراتی است که با فرسایش ایجاد می گردد.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای مختلفی برای کنترل فرسایش خاک وجود دارد که به کارگیری شیوه های مدیریتی درست نخستین گام برای کنترل این مشکل است گفت: استفاده از شیوه های مدیریتی در این عرصه خود نوعی فناوری نرم محسوب می گردد . پس باید ترویج و فرهنگسازی مناسبی در سطح کشور در این حوزه انجام گردد. تمام مردم از کشاورز گرفته تا فعالان صنایع باید روش و شیوه های درست را به کار گیرند. به عنوان مثال زمانی که معدنی بهره برداری می گردد باید بر اساس آیین نامه و ضوابط خاصی انجام گردد تا خاک تخریب نگردد و پس از سرانجام بهره برداری نیز باید بازگشت به حالت اولیه انجام گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران وجود فناوری های مختلفی را در حفاظت از خاک تاثیرگذار دانست و گفت: در این زمینه می توان به استفاده از ماچ ها برای تثبیت خاک و کاهش فرسایش و مدیریت اراضی شیبدار اشاره نمود. پس در این حوزه احتیاج به انجام یک پایش داریم تا میزان فرسایش در مناطق مختلف تعیین گردد. پس از انجام این مقدمات متناسب با منطقه فناوری و شیوه های مدیریتی لازم را به کار می بریم. البته با تثبیت قانون خاک در این حوزه یک گام به جلو برداشته شد. اما احتیاج است در کشور شیوه های مدیریتی برای کنترل فرسایش تقویت گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 366

به "مقابله با فرسایش خاک سرعت می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با فرسایش خاک سرعت می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید