نخستین گام برای همکاری نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورا

به گزارش مینی ست، خبرنگاران/فارس نخستین جلسه نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر با حضور شهردار و با هدف نزدیک کردن دیدگاه ها و کاستن از مسائل شهروندان این کلانشهر، برگزار گردید.

نخستین گام برای همکاری نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورا

نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورای اسلامی شهر، یکشنبه 16 شهریور طی جلسه ای با حضور شهردار، به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پیرامون تعامل بیشتر برای پیش بینی و تصویب طرح ها و قوانین راهبردی و کاستن از محدودیت های شوراها و تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری، پرداختند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه با یادآوری نقاط مشترک شورا و مجلس و با بیان اینکه قانون مدیریت شهر به عنوان یک موضوع پیچیده و گسترده را برعهده شوراها گذاشته است، اجرای مطلوب این قانون را احتیاجمند تعامل هرچه مطلوبتر بین نمایندگان مردم در مجلس و شوراها دانست و گفت: مجلس در همه حوزه ها نقش قانون گذار دارد و در این میان حوزه مدیریت شهری به ویژه در کلان شهری همچون شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سید عبدالرزاق موسوی در ادامه به چند مورد از مسائل مشترک اخیر بین شورا و مجلس اشاره نمود و گفت: بحث لایحه درآمدهای پایدار یکی از این موارد است که معتقدم سرنوشت تمام شهرداری ها به آن گره خورده است.

موسوی اضافه نمود: موضوع لایحه مالیات بر ارزش اضافه نموده نیز که اخیراً مطرح شده در شرایط مالی شهرداری هایی که خود با مسائل سختی دست و پنجه نرم می نمایند، مبلغی در حدود 17 هزار میلیارد تومان اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

او در خصوص اصلاحیه قانون شوراها نیز که با طرح دوفوریتی شورای عالی استان ها به مجلس رسیده است، خواهان جدیت و همکاری بیشتر شد و اضافه نمود: لایحه مهم مدیریت یکپارچه شهری که در شورای عالی تهیه و در مجلس دهم با اختلاف تنها 6 رأی مصوب نشده بود به مجلس فعلی ارسال شده که امیدواریم در این دوره به تصویب برسد.

این عضو شورای عالی استان ها با بیان اینکه شوراها در بحث ساختاری نیز مسائل جدی دارند، گفت: نگاه دولت این است که حوزه فعالیت خود را گسترش دهد و عملا بخش قابل توجهی از مسائل شوراها در اختیار هیات وزیران قرار می گیرد؛ در این زمینه دولت عملکرد خوبی نداشته و در نتیجه مسائل زیادی از شوراها بلاتکلیف می ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، محدودیت شوراها در مدیریت نیروهای انسانی شهرداری ها را از معضلات کلان شهرها عنوان و اضافه نمود: به عنوان نمونه در شهرداری شیراز حدود 3هزار و 600 پست سازمانی تعریف شده، 7 هزار نیرو برای این پست ها به کار گرفته شده اما در همین حال بیش از 2هزار پست سازمانی نیز بلاتصدی مانده زیرا به لحاظ قانونی امکان استفاده از نیروهای شرکتی در پست های سازمانی وجود ندارد.

به اعتقاد موسوی، در موضوع نیروی انسانی وزارت کشور می بایست با یاری مجلس مسأله را حل می کرد اما این اتفاق نیفتاده و حتی محدودیت های شورا نیز رو به افزایش است.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سرنوشت شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها تا حد زیادی در مجلس و به صورت خاص کمیسیون شوراهای مجلس رقم می خورد، خواهان همکاری جدی نمایندگان مجلس و شوراها شد.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز در این ملاقات با بیان اینکه مجلس می تواند با بازنگری اختیارات شوراها نام نیکی از خود بر جای بگذارد، اظهار کرد: مادامی که دولت لایحه و آیین نامه آماده می نماید و به امر و نهی در زمینه سیاست های خود بپردازد، راستا واگذاری اختیارات به شوراها حتی در حوزه مدیریت شهری، مسدود خواهد ماند؛ مگر آنکه نهادی همچون مجلس محکم بایستد و این فرایند را اصلاح کند.

او با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس، گفت: واقعیت این است که دولت مایل نیست اختیارات خود را به دیگری واگذار کند و این وظیفه مجلس است که ورود کند و موضوع را به خاتمه برساند.

اسکندرپور با بیان اینکه تصویب لایحه جامع درآمد پایدار می تواند حدود نیمی از درآمدهای شهرداری را در درون خود شهرها تأمین کند، عنوان کرد: نتیجه این مصوبه این خواهد بود که راه های ناپایدار و ناکارآمدی همچون تراکم فروشی و تغییر کاربری متوقف گردد چرا که در این صورت دلیلی برای استفاده از این شیوه ها باقی نمی ماند.

شهردار شیراز در عین حال با یادآوری اینکه مدیریت فعلی شیراز به سمت روش های ناکارآمد کسب درآمد نرفته است، اظهار کرد: به عنوان نمونه در حوزه تغییر کاربری ها و صیانت از باغات در شیراز می توانید شرایط فعلی را با سال 90 مقایسه کنیم؛ اینکه در سال 99 ما تنها یک کمیسیون تغییر کاربری برگزار نموده ایم حاکی از این است که ما به سمت درآمدزایی به وسیله آسان اما خسارت بار برای آینده این شهر، نرفته ایم.

اسکندرپور خطاب به نمایندگان شیراز در مجلس گفت: اگر می خواهید اتفاق مؤثری در مدیریت شهری کلان شهری همچون شیراز بیفتد، باید لایحه جامع درآمد پایدار از سوی مجلس حمایت گردد.

اولویت نمایندگان شیراز پیگیری پروژه های مولد ثروت و درآمد است

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وظیفه مشترک تمام نمایندگان مردم فارس تغییر نگاه دولت و کشور به فارس و شیراز است، باید این نگاه را تغییر دهیم که شیراز و فارس فاقد مشکل است، چرا که این نگاه در توزیع منابع اعتبارات و بودجه اثرگذار است.

ابراهیم عزیزی با تاکید بر ضرورت هدفمند کردن جلسات فوق، گفت: فارس و شیراز به لحاظ زیرساخت احتیاجمند نگاه جدی تری است چرا که امروز کارکرد شیراز و فارس در جهت منطقه ای است و این موضوع مغفول مانده است، فارس و شیراز در عین داشتن ظرفیت خوب نیروی انسانی اما دارای مسائل بسیاری نیز هست.

او گفت: زمانی بنا بود شیراز چهارراه ریلی جنوب کشور باشد و از محل همین نگاه راه آهن به تمام شهرهای جنوبی برقرار گردد اما چیزی که حاصل شد تنها یک خط ریلی بود.

عزیزی اولویت جدی مجمع نمایندگان بویژه نمایندگان شیراز را پیگیری همین پروژه ها دانست تا این قبیل پروژه هایی که می تواند سبب فراوری ثروت و درآمد گردد بار دیگر فعال گردد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه آزادراه اصفهان- شیراز، اضافه نمود: قطعه 8 این پروژه مدت های طولانی است که معطل تنها یک نامه مانده است، برای اتمام این پروژه یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که با رایزنی نمایندگان استان در همین مدت زمان نزدیک به یک هزار میلیارد تومان آن را وزارت دفاع و راه و شهرسازی که شریک پروژه هستند تقبل نموده اند.

او با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه هایی از این دست همه باید مشارکت داشته باشند، بیان داشت: فرصت خوبی است که اعضای شورای شهر و شهرداری شیراز نیز موضوع خاتمهه مسافربری را تعیین تکلیف نمایند، اینها مباحث مشترکی است که باید در خصوص آنها رایزنی و صحبت گردد.

عزیزی با اشاره به تخصیص اعتبار برای تکمیل خط دوم انتقال آب به شیراز، گفت: برای خط تنگ سرخ 2 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است و همین را مجموعه شهرداری می تواند با همکاری مجلس تامین کند تا مشکل آب و فضای سبز شیراز حل گردد.

او ادامه داد: در این صورت است که درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد خواهد شد چرا که اگر مشکل آب حل گردد مسائل درآمدی نیز مرتفع خواهد شد پس باید پروژه مشترکی تعریف گردد تا سرمایه گذاری در حوزه آب شکل گیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس همچنین به موضوع رسیدگی به شرایط بهداشت و درمان و ایجاد ظرفیت بیمارستانی در شیراز اشاره و اضافه نمود: شیراز به لحاظ نیروی انسانی قطب پزشکی است اما به لحاظ زیرساخت پزشکی کمبودهای بسیار دارد، ما پزشکان ماهر و بی نظیری در شیراز داریم اما به لحاظ زیرساخت قطب نیستیم و این را سرانه به ما نشان می دهد.

عزیزی تاکید نمود: برای ساخت بیمارستان شماره دو نمازی موافقت وزارت بهداشت و درمان و شورای اقتصاد را بدست آورده ائیم تا بودجه این بیمارستان از محل بانک اسلامی تأمین گردد، ساخت بیماستان دیگر تامین اجتماعی و میانرود نیز به همین ترتیب در حال پیگیری است.

او پیشنهاد کرد: اعضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شیراز چهارچوبی تعیین برای اقدامات و تصمیمات و پیگیری های مشترک داشته و 10 موضوع مهم و محوری را تعیین و ابعاد ملی و منطقه ای هر کدام از پروژه ها را برای پیگیری تعیین نمایند.

عزیزی یادآور شد: امروز این شهر هیچ راهی برای تامین منابع پایدار جذب سرمایه گذار ندارد اینکه تنها از سرمایه گذاری صحبت گردد اتفاقی نمی افتد باید موانع ملی رفع شده از آن سو نیز بستری در شهر برای سرمایه گذاری فراهم گردد.

او گفت: باید نگاهی جامعه نگر به افق آینده شیراز داشته باشیم، بسیاری از مسائلی که امروز ما در شیراز و فارس داریم به این دلیل است که در گذشته های دور نگاهی کلی و جامع نگر به افق شیراز نبوده است.

موضوع درآمد شهرداری ها در مجلس پیگیری می گردد

جعفر قادری، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مواردی که در بحث کاری مشترک مطرح شده است، گفت: در مجلس شورای اسلامی موضوع درآمد شهرداری ها به واسطه کمیسیون مشترکی که شکل گرفته و اعضای آن تعیین شده است در حال پیگیری است.

او به طرح موضوع مالیات و ارزش اضافه نموده درآمدها در کمیسیون مالی نیز اشاره داشت و اضافه نمود: طرح های مختلفی وجود دارد که هم شورای عالی استان ها و هم دولت و هم شهرداری می توانند در دستور کار قرار دهند، از گذشته نیز مواردی همچون انتقال پادگان ها، طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به همین ترتیب پیگیری و در نهایت منجر به قانون شده است.

او ادامه داد: در همین مدت زمان کوتاه 19 طرح را خودمان به مجلس ارائه نموده ائیم که در دستور کار مجلس است که به محض تکمیل امضاها آنالیز می گردد.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان فارس با اشاره به موضوع دبیرخانه شورا توضیح داد: اگر بخواهیم منتظر بمانیم دولت این کار را انجام دهد انگیزه چندانی وجود ندارد، اگر در اختیار شورای عالی استان ها قرار گیرد ممکن است زودتر به نتیجه برسد.

قادری به پیگیری پروژه بین الحرمین در قالب مناقصه در سال های گذشته اشاره و اظهار کرد: با همین چارچوب های فعلی امکان سرمایه گذاری در شهرداری ها را داریم و این یعنی منع قانونی نیست.

او بودجه اعتبارات عمرانی فارس در تمام دوره ها را نسبت به سایر استان ها بیشتر دانست و تاکید نمود: اینکه سهم اشتغال و شکوفایی مالی در سایر استان ها بیشتر از فارس است به معنای هماهنگی بیشتر دستگاه ها و کارهای کلان مشترک بیشتر در این استان ها است.

این عضو مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به موضوع کمربندی شمال شرق شیراز گفت: این یک پروژه 300 میلیارد تومانی است که اگر بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم و شهرداری نیز در کنار پروژه قرار گیرد مشکل حل شده است.

قادری سرمایه گذاری در چنین پروژه های را درآمدی دانست و یادآور شد: اگر شهرداری بتواند در پروژه ها مشارکت داشته باشد مسائل حل می گردد.

او گفت: در موضوع استخدامی اگر شهرداری در قالب آزمون استخدام داشته باشد کوشش ما نیز بر حل مشکل خواهد بود، فرصت خوبی که در برنامه و بودجه وجود دارد این است که از ظرفیت نمایندگان و شورای عالی استان ها می توان استفاده کرد تا کارها پیش رود.

قادری در موضوع انتقال آب به شیراز نیز از امکان پیگیری مجلس و رفع کردن مسائل در سطح ملی گفت.

باید برنامه مشترک میان شورا و مجلس تعریف گردد

روح الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید برنامه مشترک میان شورا و مجلس تعریف گردد، عنوان کرد: وقتی کارهای پراکنده و گسترده انجام می گردد در عمل کاری از پیش نمی رود.

نجابت ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی آماده هستند در موارد بسیاری همچون موضوع استخدام نیروهای شهرداری، لایحه درآمدهای پایدار، مدیریت جامع شهری، موضوع توأمان نظارت بر مسائل مختلف شهری و طرح های دانش بنیان به صورت مشترک صرف نظر از نگاه سیاسی با شورای شهر شیراز مشارکت و همراهی داشته باشند.

او تاکید نمود: به رغم تمام اختلاف سلیقه و نظرها باید دست به دست هم دهیم تا پروژه هایی که پیش از این مطرح بوده برای شهر دنبال گردد چرا که مبنای همه ما توسعه شیراز است.

نجابت اضافه نمود: در این صورت است که می توان با افتخار سر را بالا گرفت و گفت که مجلس و شورای شهر شیراز اقدامات خوبی انجام داده اند در حالی که اگر اقدامات به بیانات کلیدی و کلی گویی بگذرد به نتیجه نخواهد رسید.

او با اشاره به اینکه اگر حوزه کار مشترک داریم باید برنامه مشترک تعریف کنیم و براساس آن پیش رویم، درخواست برگزاری جلسات به صورت ماهانه و دوره ای را عنوان کرد و اضافه نمود: باید از یکدیگر مطالبه داشته باشیم تا کارها را پیش بریم در غیر این صورت این جلسات تنها شکل دورهمی خواهد گرفت.

شورای پنجم و نمایندگان شیراز ماهانه جلسات مشترک برگزار می نمایند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در خاتمه این نشست که با بیان دیدگاه های سایر اعضای شورا نیز همراه بود، ضمن ابراز خرسندی از موارد مطرح شده در این جلسه، گفت: نکات کلیدی و دغدغه های بسیار مهمی در این جلسه مطرح شد که احتیاجمند پیگیری و همراهی طرفین است.

سید عبدالرزاق موسوی عنوان کرد: به این ترتیب بر اساس اولویت بین 10 تا 15 موضوع از نگاه شورا تعیین شده و نمایندگان نیز جمع بندی داشته باشند تا در جلسه بعد به اتفاق نظر رسیده و تقسیم کار انجام گردد.

موسوی گفت: این جلسات هر سه هفته و یا هر ماه یک بار برگزار می گردد تا به صورت مستمر پیشرفت کار پروژه های مختلف شهری و مسائل مشترک ارزیابی و کنترل گردد تا در خاتمه دوره های سه ماهه و شش ماهه ببینیم به کجا رسیدیم و ماحصل یکسال فعالیت مشترک مان برای مردم شیراز چه بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1160

به "نخستین گام برای همکاری نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین گام برای همکاری نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید