نقش پارک های فناوری در توسعه فناوری و نوآوری به رسمیت شناخته گردد

به گزارش مینی ست، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف گفت: برای اثرگذاری بیشتر پارک ها درخواست می گردد که نقش آن ها در دانشگاه به رسمیت شناخته و از ادغام ردیف بودجه شان در سازمان های مادر، جلوگیری گردد.

نقش پارک های فناوری در توسعه فناوری و نوآوری به رسمیت شناخته گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مجید دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در نشست رؤسای پارک های علم و فناوری کشور، با بیان اینکه امروز 11 آبان ماه دانشگاه شریف 56 ساله شد، اضافه نمود: در 20 سال اخیر این دانشگاه در حوزه کارآفرینی اقداماتی را اجرایی نموده است که از آن جمله ایجاد اکوسیستم ناحیه شریف است.

وی 500 استارت آپ و شرکت دانش بنیان، 16 شتابدهنده، هشت سرمایه گذار خطرپذیر، سه فضای کاری اشتراکی، پنج مجتمع فناوری، 10 مرکز نوآوری، دو هاب نوآوری و 10 تامین نماینده خدمات را از بازیگران اصلی این ناحیه نوآوری نام برد.

دهبیدی پور با تاکید بر اینکه در این ناحیه سه هزار نفر مشغول شدند که در کنار آن ها 47 هزار نفر از شهروندان در این منطقه زندگی می نمایند، اظهار کرد: از سال 1379 با راه اندازی مرکز کارآفرینی در این دانشگاه، تا به امروز اتفاقات مختلفی در این حوزه شکل گرفته است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی مرکز رشد این دانشگاه را مربوط به سال 1384 دانست و یادآور شد: ماموریت اصلی این مرکز فرهنگ سازی و توانمندی سازی است و تلوبیون یکی از خروجی های این مرکز است.

وی ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در سال 1388، مجتمع خدمات فناوری را در سال 1392، شتابدهنده شریف را در سال 1393، مدرسه اشتغال شریف را در سال 1394، پارک علم و فناوری را در سال 1395، ناخیه نوآوری شریف را در سال 1397 و برج فناوری این دانشگاه را مربوط به سال 1400 دانست.

دهبیدی پور، ادامه داد: توصیه من برای پارک ها در زمینه راه اندازی صندوق های پژوهش و فناوری این است که در ایجاد این صندوق ها تعداد سهامداران حداقلی باشد و از تعدد سهامداران پرهیز گردد.

وی با اشاره به اولین تجربه این مرکز در زمینه احیای فضا های فرسود، یادآور شد: 62 واحد خدمات فناوری، 14 مرکز، 46 دفتر کاری و دو آزمایشگاه در این فضا ها ایجاد شده و با این اقدام برای 540 نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: فضای بلااستفاده ای در اطراف دانشگاه شریف وجود داشت که با راه اندازی هاب نوآوری، در حال حاضر میزبان 6 شتابدهنده، دو استارت آپ استودیو، سه مرکز نوآوری، یک صندوق پژوهش و فناوری و 52 شرکت است.

به گفته وی ایرانسل، درسا دارو، سیناژن از جمله مراکزی هستند که مراکز نوآوری خود را در این منطقه مستقر کردند.

دهبیدی پور برج فناوری طرشت این دانشگاه را با مساحت 25 هزار متر از دیگر مراکز توسعه نوآوری نام برد که در حال حاضر 100 شرکت در آن مستقر شده اند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مدل عملکرد پارک های دانشگاهی، گفت: یک پارک دانشگاهی ابزار ها و زیر ساخت هایی را در اختیار دارد که با این ابزار ها و حمایت های قانونی که در اختیار دارد، اقدامات مختلفی را اجرایی می نماید.

وی ارتقای صندلی پارک در نظام تصمیم گیری و اجرایی دانشگاه، استقلال حداکثری در فرآیند های اقتصادی و معاملاتی، به رسمیت شناختن نقش پارک به عنوان متولی توسعه نوآوری و فناوری در دانشگاه، بازطراحی شاخص ها و ملاک های جذب و توسعه نیروی انسانی پارک ها، جلوگیری از ادغام ردیف بودجه پارک ها در سازمان مادر و یاری به توسعه زیر ساخت های فیزیکی را 6 پیشنهاد برای اثرگذاری بیشتر پارک ها بیان کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1842

به "نقش پارک های فناوری در توسعه فناوری و نوآوری به رسمیت شناخته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش پارک های فناوری در توسعه فناوری و نوآوری به رسمیت شناخته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید