پولیپ بینی چیست؟

به گزارش مینی ست، پولیپ بینی یک توده غیر سرطانی شبیه انگور است که در جهت بینی قرار گرفته و در مجرای بینی باعث مسائل تنفسی می گردد. پولیپ بینی با دارو و یا عمل جراحی درمان می گردد.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک تودهغیرسرطانی است که در پوشش راستا هایبینی یا سینوس ها قرار گرفته است وبا ایجاد حجم در مجرای بینی باعث مسائل تنفسی می شود. از علل بروز پولیپ می توانبه عوامل آلرژی، عفونت ها، آسم، حساسیت به مواد مخدر و یا اختلالات ایمنی را اشارهنمود.

در بیشترافراد، پولیپ های بینی پایه دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بینی ظاهر می شوند،هر چند که ممکن است فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز دیده شوند. ظاهر پولیپ هایبینی شبیه دانه های انگور است.

درمواردی که پولیپ خیلی عظیم شود، از سوراخ بینی نیز قابل رویت است و گاهی می توانداز پشت بینی وارد حلق شود و اگر بیمار دهانش را باز کند، در داخل حلقش قابل رویت است.

نشانه های پولیپ بینی

  • پولیپ بینی تاهنگامی که کوچک است علامتی ندارد، اما وقتی عظیم شد، اصلی ترین علامت آن انسدادبینی است.
  • وقتی پولیپبینی منجر به انسداد بینی شود، بیمار با مسائل دیگری نیز روبرو خواهد شد. تنفس دهانی منجربه خشکی گلو بههنگام خواب خواهد شد. این امر به نوبه خود باعث می شود که فرد مبتلا به پولیپ بینیخواب شبانه خوبی نداشته باشد.
  • پولیپ بینیممکن است به گونه ای باشد که باعث انسداد مجاری سینوس ها شود. در این صورت ترشحاتسینوس ها در داخل آنها تجمع یافته و احتمال سینوزیتافزایشمی یابد. پس پولیپ می تواند عامل مساعد نماینده ای برای ایجاد و یا تشدید سینوزیتباشد
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • کاهش حس چشایی
  • درد در ناحیه سر
  • صدای تو دماغی بیمار
  • خرناس کشیدن
  • اگر پولیپ عظیمباشد و به هر دلیل تحت درمان قرار نگیرد، می تواند منجر به پهن شدن و عظیم شدن پلبینی شده و بر روی چهره فرد تاثیر بگذارد.

علل بوجود آمدن پولیپ بینی

علتایجاد پولیپ بینی هنوز کاملا معین نیست، اما بدون شک التهابات و عفونت های مزمنداخل بینی از عوامل اصلی پیدایش پولیپ بینی هستند .

وجود عواملی همچون آلرژی، گرد و غبار، دود سیگار، باکتری ها وبرخی ویروس ها در ایجاد پولیپ بی تاثیر نیستند. این محرک ها باعث التهاب در مخاطتنفسی بینی و سینوس ها و نهایتا باعث ایجاد پولیپمی شوند .

پولیپ بینی در بیشتر موارد به دلیل آلرژی بینی ایجاد می شودکه ممکن است با حساسیت های دیگری مثل آسم و یا حساسیت های پوستی نیزهمراه باشد .

شواهدی وجود دارد کهنشان می دهد افرادی که پولیپ فراوری می نمایند، نشانگر های شیمیایی و واکنش سیستمایمنی متفاوتی نسبت به افرادی که پولیپ فراوری نمی نمایند دارند .

پولیپ بینی در هر سنی ممکن است ایجاد شود امابیشتر در افراد میانسال شایع است. پولیپ ممکن است در هر جای سینوس ها و راستا هایبینی تشکیل شود اما اغلب اوقات در ناحیه ای که سینوس ها نزدیک چشم ها، بینی واستخوان گونه هستند ایجاد می شود .

حساسیت بهبعضی داروها مانند آسپرین که می تواندباعث پولیپ شود که باید آنالیز شود.

تشخیصپولیپ بینی

  1. اگر اندازه پولیپ ها عظیم باشد، پزشک می تواند به وسیله یک چراغ قوه پزشکی که رینوسکوپ نامیده می شود از سوراخبینی به مجاری بینی نگاهی بیندازد، پولیپ ها معین خواهند شد.
  2. اندوسکوپی بینی: یک لوله نازک و انعطاف پذیر را که سر آن دوربین و چراغ نصبشده است به وسیله انتهای مجاری بینی وارد خواهد نمود .
  3. MRI و سی تی اسکن: جهت شخیص سایز و محل دقیقپولیپ
  4. تست آلرژی: جهت معین منشا التهاب مزمن بینی

درمان پولیپ بینی

  1. اسپری های بینی یا کورتیکواستروئیدهایی که بهصورت اسپری مصرف می شوند.
  2. کورتیکواستروئیدهای خوراکیو تزریقی
  3. آنتی هیستامین ها جهت کاهش آلرژی
  4. آنتی بیوتیک ها برای کاهش عفونت های مزمن
  5. در مواردی که درمان دارویی مؤثر واقع نشود و پولیپ عظیمباشد ضروری است به روش جراحی برداشته شود، با اینکه احتمال عودپولیپ بعد از عمل جراحی نیز وجود دارد. پس از عمل جراحی، مصرف آنتی بیوتیک بهمدت 10 روز و مصرف داروهای ضد آلرژی برایبه تعویق انداختن عود پولیپ ضروری است .

رعایت نکات لازم پس از درمان پولیپ:

  1. مدیریت آلرژی و آسم
  2. دوری از استنشاق محرک های بینی مانند آلاینده های هوا، دود، گرد و خاک
  3. رعایت بهداشت فردی
  4. استفاده از یک دستگاه مرطوب نماینده هوا (دستگاه بخور) جهت مرطوب کردن راستا های تنفسی، بهبود جریان مخاط از سینوس ها و جلوگیری از انسداد و التهاب بینی
  5. استفاده از شوینده بینی جهت پاکسازی بینی از آلودگی ها و محرک هامانند اسپری های آب نمک
منبع: setare.com
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1335

به "پولیپ بینی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولیپ بینی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید