سند همکاری ایران و روسیه به تصویب مجلس می رسد

به گزارش مینی ست، سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: کلیات نقشه راه همکاری ایران و روسیه در قالب یک توافقنامه به زودی به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسیده و بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی هم برسد.

سند همکاری ایران و روسیه به تصویب مجلس می رسد

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی با بررسی ابعاد تازه قرارداد بلندمدت همکاری ایران و روسیه یادآور شد که از سال 2001 سند 20 ساله همکاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از سوی دو دولت هم امضا شد و در 20 سال گذشته بر اساس این سند، همکاری میان دو کشور صورت گرفت.

وی با اشاره به مکانیزم تمدید این سند که هرسال یکبار اتفاق می افتاد، اضافه کرد: ما تا سال 2026 این سند را در دستور کار خواهیم داشت، ولی نیازمندِ روزآمد شدن نیز بودیم.

براین اساس، مسئله روزآمدی مورد تاکید رهبران دو کشور قرار گرفت و توافق شد این کار اجرایی شود؛ لذا در سفارت جمهوری اسلامی چندین ماه صرف وقت شد تا پیش نویس سند آماده شده و در تهران مورد بررسی قرار گیرد.

جلالی در مصاحبه با رادیو مصاحبه ادامه داد: بر اساس پیگیری های وزارت امور خارجه، در نخستین دیدار رؤسای جمهور دو کشور، این سند همکاری مبادله خواهد شد.

قرار است پیش نویس سند از سوی جمهوری اسلامی ایران آماده و به طرف روسی ارائه شود تا نظرات خود را اعمال کرده و در صورت نیاز به یک کمیسیون مشترک، این مهم از سوی دو کشور تشکیل شده و سند در نهایت مورد موافقت دو کشو قرار می گیرد.

سفیر ایران در روسیه یادآوری کرد:، چون این سند در قالب موافقت نامه است، قاعدتاً باید به مجلس شورای اسلامی رفته و [مورد تصویب قرار گیرد]. رسانه های غیر خیرخواه که خواستار توسعه روابط دو کشور نیستند نیز گاه مواردی را درباره این سند مطرح کرده و حدس می کنند و حتی به جزئیاتی ورود می یابند که در این موافقت نامه درج نشده است.

جلالی که با مخاطبان برنامه رویداد رادیو مصاحبه سخن می گفت، گفت: همکاری ما با روسیه در زمینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و... است که در این بخش گنجانده شده و کلیاتِ چگونگی اجرای این مفاد در سند و به عنوان یک نقشه راه کلی درج شده است.

قطعاً ما در جزئیات وارد نمی شویم و آنچه در رسانه ها درج می شود، قطعاً حدس است.

وی ادامه داد: مثلاً در سند پیشنهاد شده است در افق 25 (یا 20 ساله) ساله پیش رو - بسته به تصمیم مسئولان عالی رتبه کشور - باید به چه میزان شراکتِ تجاری با روسیه دست یابیم.

چگونگی دستیابی به این مهم به توافقات جزئی تر متصدیان امر ارتباط دارد. همچنین در این توافقنامه نقشه کلی راه برای همکاری های سیاسی، منطقه ای و بین المللی مشخص شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: miniset.ir شناسه مطلب: 1867

به "سند همکاری ایران و روسیه به تصویب مجلس می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند همکاری ایران و روسیه به تصویب مجلس می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید